Friday, October 21, 2022

Kenapa GPS jadi begitu?

 Kenapa GPS jadi begitu?

 


https://www.malaymail.com/news/malaysia/2022/07/04/dr-sim-ge15-last-chance-for-sarawak-to-fight-for-ma63-rights/15616

https://www.thestar.com.my/news/nation/2022/10/11/sarawak-will-have-a-chance-to-fight-for-states-rights

Betul ke?

'PELUANG' terakhir untuk apa?

Setiap pilihan raya nampaknya peluang terakhir.

Apakah yang berlaku kepada 'peluang yang banyak' apabila SUPP dan BN Sarawak mempunyai majoriti dua pertiga yang 'bergema' selama beberapa dekad?

Yang berkata, di bawah GPS 'berjenama semula', tidakkah GPS memperoleh 'kemenangan besar' dalam pilihan raya Negeri 2021 di bawah PRN-12?

https://dayaakdaily.com/cant-depend-on-other-political-parties-to-fight-for-swaks-rights-other-than-gps-says-political-pundit/?utm_source=Newswav&utm_medium=Website

Untuk PERUBAHAN - bagaimana pula dengan Kerajaan Negeri yang kuat tetapi Kerajaan Dwi-Partisan di Peringkat Persekutuan ?

Yang TERBAIK DARI KEDUA-DUA DUNIA untuk SARAWAK.

Kami mendapat HASRAT PERTAMA - KERAJAAN NEGERI YANG KUAT

Bagaimana pula dengan KERAJAAN PERSEKUTUAN?

Peristiwa 'bersejarah' dan 'pencapaian parlimen' baru-baru ini jelas menunjukkan bahawa Sarawak, jika tidak 'Negeri-Negeri Borneo' paling banyak mendapat manfaat daripada pindaan perlembagaan dengan penggabungan MA63 ke dalam Perlembagaan Persekutuan – terima kasih kepada sokongan dwi-partisan Ahli Parlimen dari KEDUA-DUA. sisi jurang politik. Satu lonjakan besar dalam mengejar MA63, selepas 59 tahun dan MA63 kini menikmati kuasa undang-undang.

Tanggungjawab dan kesegeraan terletak pada Kerajaan Negeri GPS pada hari itu untuk meneruskan, tanpa berlengah-lengah lagi, pematuhan dan pelaksanaan Perjanjian Malaysia seperti yang diperuntukkan di bawah hak, terma dan perlindungan yang termaktub berhubung dengan skop Perkara VIII Perjanjian itu. yang dengan jelas menyatakan bahawa 'Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, Borneo Utara dan Sarawak akan mengambil tindakan perundangan, eksekutif atau lain-lain yang mungkin diperlukan untuk melaksanakan jaminan, aku janji dan syor yang terkandung dalam Bab 3, dan Lampiran A dan B kepada, Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan yang ditandatangani pada 27hb Februari, 1963, setakat ia tidak dilaksanakan dengan peruntukan nyata Perlembagaan Malaysia.'

Kami mungkin dengan yakin mengatakan bahawa pindaan perlembagaan yang penting ini tidak akan berlaku di bawah Kerajaan Persekutuan yang kuat yang didominasi oleh Umno-BN seperti yang dilihat dalam 50 tahun yang lalu di mana Sarawak dan Sabah dilayan secara lusuh seperti tanah jajahan Tanah Melayu berbanding rakan pengasas Malaysia yang sama. .

PENGUNDI SARAWAK mesti lebih bijak untuk TAHU PERBEZAANNYA.

Kerajaan Persekutuan UMNO-BN yang kuat mungkin akan menyaksikan MA63 diletakkan di belakang atau ditendang lebih jauh di jalan penangguhan politik.

Tidak perlu dikatakan bahawa kemahuan politik jelas kurang seperti membenarkan GPS dan UMNO-BN memegang tampuk kuasa hanya akan memperbesar sikap acuh tak acuh dan tidak bertindak, setakat 'pematuhan dan pelaksanaan MA63' berkenaan.

Kita juga harus diingatkan bahawa tidak ada 'kerajaan yang tidak stabil' melainkan kerajaan yang tidak cekap yang diterajui oleh sekumpulan pemimpin yang tamak dan mementingkan diri sendiri yang secara konsisten memperkatakan kaum dan agama serta disapu dengan dasar 'pilihan dan diskriminatif' dalam mentadbir negara di bawahnya. agenda 'pecah dan perintah'.

Jangan-jangan kita lupa - ‘Berlengah-lengah adalah pencuri masa’.

Tidakkah kita cukup melihat penangguhan politik ini?

Selama 59 tahun yang lalu?

DAH CUKUP!

TIADA LAGI UMNO-BN dan KRONI DAN SEKUTUNYA DALAM APA BENTUK ATAU BAHAN - ex-BN atau GPS.

UNTUK SARAWAK - MANA-MANA ​​ALTERNATIF MASIH LEBIH BAIK DARIPADA TIADA ALTERNATIF LAIN.

KAMI KINI ADA PILIHAN.

KAMI KINI BOLEH BERKATA – APA SAJA SELAIN UMNO-BN atau GPS

BAGAIMANA DENGAN PSB/PBK/PBDS ?

BUKANKAH MEREKA PARTI BERASASKAN TEMPATAN JUGA?

MEREKA LAYAK JUGA PELUANG.

*******************************************

Why is GPS so like that ?

https://www.malaymail.com/news/malaysia/2022/07/04/dr-sim-ge15-last-chance-for-sarawak-to-fight-for-ma63-rights/15616

https://www.thestar.com.my/news/nation/2022/10/11/sarawak-will-have-a-chance-to-fight-for-states-rights

Really ?
Last ‘CHANCE’ for what ?
Every election seems to be a last chance.
What happened to the ‘many chances’ when SUPP and Sarawak BN had a ‘resounding two-thirds’ majority over the decades ?
That said, under a ‘re-branded’ GPS, didn’t GPS secure a ‘landslide victory’ in the 2021 State elections under PRN-12 ?

https://dayakdaily.com/cant-depend-on-other-political-parties-to-fight-for-swaks-rights-other-than-gps-says-political-pundit/?utm_source=Newswav&utm_medium=Website

For a CHANGE - how about a strong State Government but a Bi-Partisan Government at the Federal Level ?

The BEST OF BOTH WORLDS for SARAWAK.

We’ve got the FIRST WISH – a STRONG STATE GOVERNMENT

What about the FEDERAL GOVERNMENT ?

The recent ‘historic’ events and ‘parliamentary milestone’ clearly showed that Sarawak, if not ‘the Borneo States’ benefitted most from the constitutional amendments with the incorporation of MA63 into the Federal Constitution – thanks to the bi-partisan support of MPs from BOTH sides of the political divide. A giant leap in the pursuit of MA63, after 59 years and MA63 now enjoys the force of law.



The onus and urgency are on the GPS State Government of the day to pursue, without further delay, the compliance and implementation of the Malaysia Agreement as provided for under the enshrined rights, terms and safeguards in relation to the scope of Article VIII  of the Agreement which clearly spelt out that ‘the Governments of the Federation of Malaya, North Borneo and Sarawak will take such legislative, executive or other action as may be required to implement the assurances, undertakings and recommendations contained in Chapter 3 of, and Annexes A and B to, the Report of the Inter-Governmental Committee signed on 27th February, 1963, in so far as they are not implemented by express provision of the Constitution of Malaysia.’

We may confidently say that this landmark constitutional amendment would not have happened under a strong Federal Government dominated by Umno-BN as seen in the past 50-over years where Sarawak and Sabah were shabbily treated more like colonies of Malaya than equal founding partners of Malaysia.

SARAWAK VOTERS must be wiser by now to KNOW the DIFFERENCE.

A strong UMNO-BN Federal Government will likely see MA63 being put in the back-burner or kicked further down the road of political procrastination.

It goes without saying that the political will is obviously lacking  just as allowing GPS and UMNO-BN to hold the reins of power will only serve to magnify the indifference and inaction, insofar as the ‘compliance and implementation of MA63’ are concerned.

We must also be reminded that there is no ‘unstable government’ but an incompetent government helmed by a group of greedy and self-serving leaders which consistently harp on race and religion and buttered with ‘selective and discriminative’ policies of administering the country under its ‘divide and rule’ agenda.

Lest we forget - ‘Procrastination is the thief of time’.

Haven’t we seen enough of this political procrastination?

For the past 59 years ?

ENOUGH IS ENOUGH  !

NO MORE UMNO-BN and ITS CRONIES AND ASSOCIATES IN WHATEVER FORM OR SUBSTANCE – ex-BN or GPS.

FOR SARAWAK - ANY ALTERNATIVE IS STILL BETTER THAN NO OTHER ALTERNATIVE.

WE NOW HAVE A CHOICE.

WE CAN NOW SAY – ANYTHING BUT UMNO-BN or GPS

HOW ABOUT PSB/PBK/PBDS ?

AREN’T THEY LOCAL-BASED PARTIES TOO ?

THEY DESERVE A CHANCE TOO.





 

No comments:

Post a Comment