Friday, March 5, 2021

Ketagihan Kesakitan yang bernama Malaya (Bahasa)

                         Ketagihan Kesakitan yang bernama Malaya

                                               Abdul Rahman Jugah Barieng Alexander Nanta Linggi

"Tidak ada yang salah
jika hendak bekerja dengan Umno atau pihak lain. Malah, DAP juga mempunyai idea untuk bekerjasama dengan pihak lain untuk menggantikan pemerintahan Muhyiddin.” …..petikan daripada  Dato Sri Alexander Nanta Linggi, Setiausaha Agung GPS dan PBB.

https://www.theborneopost.com/2021/03/04/nanta-nothing-wrong-with-gps-working-with-umno-other-parties-to-form-govt/

Kerana mahukan kata atau istilah yang lebih baik untuk memberi gambaran yang tepat mengenai daya tarikan dan ketagihan GPS (dahulunya BN Sarawak) kepada UMNO dan semua perkara di Tanah Melayu, istilah psiko - perubatan ‘sadomasochism disorder’ sepertinya sesuai. Sebelum kita meneruskannya, mari kita ingat dahulu apa yang dikatakan oleh ketua Iban terpenting, Tun Jugah Barieng mengenai Sarawak yang bergabung dengan negeri-negeri persekutuan Tanah Melayu, Borneo Utara (Sabah) dan Singapura untuk membentuk Malaysia pada awal tahun 1962. Beliau direkodkan telah mengatakan anang baka tebu, manis ba pun tang tabar ba ujung yang dalam bahasa Inggeris  bermaksud tidak seperti tebu, manis pada awalnya tetapi tidak terasa pada akhirnya. Mendiang Tun Jugah secara kebetulan juga adalah datuk kepada Dato Sri Alexander Nanta Linggi.

https://www.google.com/search?q=tun+jugah+on+sarawak+in+malaysia+anang+baka+tebu%2C+manis+ba+pun+tabal+ban+hujung&oq=&aqs=chrome.1.69i59i450l8.1296440j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Sebilangan besar rakyat Sarawak tidak dapat memahami mengapa pemimpin kerajaan GPS Sarawak (dahulunya BN Sarawak) begitu terpikat dengan pemimpin Tanah Melayu, terutama pemimpin Tanah Melayu dalam UMNO, yang merugikan Sarawak. Kata-kata dari Alexander Nanta yang menyuarakan sentimen pelik lebih membingungkan kerana kata-kata ramalan oleh datuknya terbukti  berlaku.

Perjalanan kesakitan sudah terlalu lama, iaitu selama 57 tahun. Ia bermula pada 16 September 1963. Dari tarikh itu, sehingga hari ini, sudah sekian lama terjadinya pengkhianatan dan diskriminasi terhadap Sarawak.

Perkongsian Kuasa Di Parlimen Malaysia

Malaysia dibentuk berdasarkan persefahaman bahawa ia akan menjadi rakan setaraf dengan negeri-negeri Melayu bersekutu (Tanah Melayu), Borneo Utara (sekarang Sabah) dan Singapura. Pada tahun 1964, parlimen Malaysia mempunyai 159 kerusi atau kawasan pilihan raya. Sarawak (diperuntukkan 24 kerusi), Sabah (diperuntukkan 16 kerusi) dan Singapura (diperuntukkan 15 kerusi) mempunyai gabungan keseluruhan 55 kerusi dan Tanah Melayu gabungan diperuntukkan 104 kerusi. Berdasarkan tegas pada prinsip perkongsian yang setara, Sarawak seharusnya diperuntukkan sekurang-kurangnya 39 kerusi. Kehilangan rasa manis dari tebu telah bermula, hampir 1 tahun selepas pembentukan Malaysia. Oleh itu, jelas bagi kebanyakan pemimpin Sarawak bahawa Tunku Abdul Rahman, perdana menteri pertama Malaysia tidak pernah bermaksud untuk berlaku adil dan saksama kepada Sarawak.

https://en.wikipedia.org/wiki/1964_Malaysian_general_election

Pada bulan Ogos 1965, Singapura meninggalkan persekutuan dan menjadi sebuah negara berdaulat yang bebas. Pada pilihan raya umum 1969 (dari 10/05/1969 - 04/07/1970) terdapat 144 kerusi untuk direbut. Peruntukan Sarawak adalah 24 kerusi. Pada pilihan raya umum ke-4 pada tahun 1974, terdapat 154 kerusi untuk bertanding. Peruntukan Sarawak kekal di 24 kerusi apabila sepatutnya sekurang-kurangnya 51 berdasarkan prinsip status yang sama. Antara alasan yang diberikan untuk perbezaan tersebut adalah, Sarawak kekurangan penduduk berbanding dengan jumlah tanah. Hasil akhir dari perbezaan ini, telah mewujudkan ketidakseimbangan kepada rakyat Sarawak. Mereka dilucutkan kuasa di parlimen dan tidak sepenuhnya berkuasa atas urusan mereka sendiri.

https://en.wikipedia.org/wiki/Members_of_the_Dewan_Rakyat,_4th_Malaysian_Parliament

Pejabat Ketua Menteri Sarawak dan krisis perlembagaan tahun 1966

Krisis perlembagaan tahun 1966 adalah antara masa yang paling gelap dalam sejarah di “Sarawak Fairland “

The Edge melaporkan krisis ini pada Februari 2009 dengan laporan yang mengatakan : Ketua Menteri Iban pertama di Sarawak, Stephen Kalong Ningkan memulakan undang-undang reformasi tanah untuk memberikan hak penduduk asli di pedalaman untuk memperoleh hak penuh kepada Tanah Adat Asli, yang akan memungkinkan mereka menjual hak tanah mereka kepada sesiapa yang mereka kehendaki. Undang-undang, jika disahkan, juga memungkinkan mereka mendapatkan hak atas sebidang tanah hutan berharga yang besar. Ini mengakibatkan beberapa ADUN, yang dipercayai mendapat sokongan dari Kerajaan Persekutuan, mengeluarkan pernyataan yang tidak menyatakan kepercayaan terhadap Ningkan. Ini mendorong Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman untuk menuntut pengunduran dirinya. Ningkan menolak, dan disingkirkan oleh Gabenor. Dia membawa kes itu ke Mahkamah Tinggi Borneo dan dilantik semula sebagai Menteri Besar kerana mahkamah memutuskan bahawa setelah dilantik, seorang Ketua Menteri tidak boleh digulingkan oleh Gabenor kecuali jika dewan undangan negeri meloloskan usul tidak percaya terhadapnya. Ningkan telah merancang untuk mengadakan pemilihan cepat setelah ia dilantik semula, tetapi sebelum dia dapat melakukannya, Kerajaan Persekutuan memberlakukan keadaan darurat di Sarawak dengan alasan kekacauan di negeri itu.

Ningkan, Ketua Menteri Dayak Iban yang pertama telah dipecat secara tidak sengaja dalam gerakan yang diatur oleh Tunku Abdul Rahman. Rasa sakit kerana tidak dapat mengawal sepenuhnya urusan kita sekarang menjadi semakin parah  lagi bagi rakyat Sarawak.

Akta Pembangunan Petroleum 1974 (PDA74)

PDA74 adalah landasan lanskap minyak dan gas Malaysia dan ia mewujudkan satu-satunya syarikat Fortune 500 di Malaysia. Bagi rakyat Sarawak, 1 Okt 1974 bagaimanapun menandakan hari pertama yang diterajui oleh Tanah Melayu dan kerajaan persekutuan yang digerakkan oleh UMNO secara 'sah' telah mencuri hak Sarawak atas sumber semula jadi. Keseluruhan sumber minyak dan gas Sarawak dinasionalisasi melalui PDA74 dengan adanya Ketua Menteri ke-3 Sarawak Tun Abdul Rahman Ya'kub. Sehingga hari ini, perjuangan (jika anda boleh menyebutnya begitu) untuk pemulihan hak Sarawak tidak menghasilkan apa-apa yang ketara.

https://www.theedgemarkets.com/article/cover-story-why-sarawak-questions-petroleum-development-act

Berkaitan dengan keuntungan yang telah dinikmati oleh Tanah Melayu selama 46 tahun kebelakangan ini, keuntungan dari perjanjian penyelesaian komersial antara Sarawak dan Petronas, yang melibatkan cukai penjualan produk O&G dan hak perlombongan, dapat digambarkan sebagai serpihan yang jatuh dari lubang besar. Semasa Tanah Melayu maju, mereka menikmati infrastruktur yang menyaingi negara-negara maju di dunia, orang Sarawak yang berpusat di luar bandar terus bergantung pada mod pengangkutan sungai dan yang terbaik, jalan jiwa murni. Lawak yang berlaku hari ini ialah jiwa yang murni tidak dapat dilihat di jalan jiwa murni. Warga Sarawak masih menunggu jalan raya Pan Borneo, hospital di Sri Aman dan Petra Jaya siap serta sekolah-sekolah usang yang akan dibaiki sepenuhnya dan selamat untuk pelajar dan guru.

The Territorial Sea Act tahun 2012, yang menurunkan status Sarawak dari wilayah ke negeri pada tahun 1976, semua ini berfungsi untuk memperkuatkan pegangan Tanah Melayu terhadap sumber-sumber Sarawak. Syarikat perladangan yang berpusat di Tanah Melayu seperti kumpulan Felda. Kumpulan Felcra, kumpulan Sime Darby, kumpulan IOI, kumpulan Boustead, Tabung Haji, kumpulan Tradewind dan banyak lagi menguasai ratusan ribu hektar tanah Sarawak dengan ratusan kes menceroboh adat asli Dayak (NCR). Kuota diskriminasi untuk kemasukan ke universiti awam dan institusi latihan guru menyebabkan Sarawak ketinggalan jauh dalam hampir semua bidang kehidupan rakyat Malaysia kerana kesan berlakunya amalan diskriminasi ini.

Mengetahui semua tindakan yang ditimbulkan oleh kerajaan persekutuan yang didorong oleh Tanah Melayu terhadap Sarawak, apa yang mendorong para pemimpin Sarawak dalam GPS (dahulunya BN Sarawak) untuk terus memberi peluang kepada parti-parti yang berpusat di Tanah Melayu untuk menimbulkan lebih banyak kesakitan kepada Sarawak.

Warga Sarawak, marilah kita menghentikan kegilaan ini. Mari kita tunjukkan pintu keluar ke GPS pada PRN akan datang.

No comments:

Post a Comment