Wednesday, March 3, 2021

Dibayangi Oleh Covid-19 Dan Hampir Lupa - Sekolah Usang Di Sarawak ( Bahasa)

Dibayangi Oleh Covid-19 Dan Hampir Lupa - Sekolah Usang Di Sarawak

 


https://www.newsarawaktribune.com.my/rm3-bln-needed-for-dilapidated-schools/

Sarawak memerlukan sekurang-kurangnya RM3.235 bilion untuk membaik pulih sekolah usang… ..dari 1,020 sekolah usang di negeri ini, hanya 373 yang telah dibaiki, manakala sebanyak 647 buah lagi sekolah yang masih belum dibaiki ’… .. dipetik daripada Pembantu Penyelidikan Pendidikan, Sains dan Teknologi Menteri Dr Annuar Rapaee

https://www.newsarawaktribune.com.my/rm3-bln-needed-for-dilapidated-schools/

Setelah hampir 4 bulan sejak kali terakhir kita mendengar mengenai sekolah-sekolah usang di Sarawak daripada mana-mana anggota kerajaan GPS Sarawak. Sekolah-sekolah di kawasan bebas Covid-19  di Sarawak telah dibuka semula dan kini hampir semua sekolah yang dibuka semula untuk sesi pengajaran dan pembelajaran termasuk 647 sekolah usang yang masih belum diperbaiki dan dipulihkan kepada persekitaran yang selamat. Pandemik Covid-19 telah menciptakan banyak norma baru dalam kehidupan masyarakat di seluruh dunia dan antara yang baru yang biasa dibuat adalah di sektor pendidikan. Pengajaran dan pembelajaran dalam talian adalah sesuatu yang normal, meskipun begitu, ianya tidak diingini ramai negara di seluruh dunia, termasuk negara-negara maju seperti UK dan AS Amerika kerana kebanyakan sektor pendidikan tidak bersedia menghadapi cabaran yang ditimbulkan oleh pengajaran dalam talian. Sektor penduduk di negara yang terjejas yang paling teruk adalah mempengaruhi penduduk miskin. Di Malaysia, ia adalah segmen penduduk B40.

Dalam artikel ini, pembelajaran dalam talian hanya disebutkan dalam bacaan sahaja. Ini juga tidak mempersoalkan kebijaksanaan atau kekurangannya dalam pembukaan semula sekolah sementara wabak itu masih berlaku dan langkah pembendungan masih belum stabil. Inti artikel ini adalah berkaitan jelas dengan komitmen kerajaan, sama ada  kerajaan persekutuan PN atau kerajaan GPS Sarawak terhadap sistem pendidikan di Sarawak. Ia mengenai bagaimana kurangnya komitmen dari kedua-dua kerajaan lalu merampas peluang orang miskin dan meminggirkan rakyat Sarawak yang amat memerlukan bantuan untuk meningkatkan kualiti hidup mereka.

Pembelajaran dalam talian tidak terlalu penting bagi pendidikan di Sarawak sebelum wabak Covid-19. Pembelajaran bersemuka di bilik darjah berlangsung seperti biasa dan tidak ada peperiksaan awam yang ditunda, bahkan di sekolah yang usang. Kini, sekolah diminta untuk dibuka semula walaupun Covid-19 masih merosakkan  serta berleluasa sebahagian besar dunia termasuk Malaysia. Ramai pelajar yang kembali  ke sekolah-sekolah usang lalu menghadapi keadaan semakin buruk semasa sekolah mereka ditutup selama 1 tahun yang lalu. Adalah sangat tepat untuk mengatakan bahawa sistem pendidikan di Sarawak menggunakan double whammy ’- sekolah dalam keadaan usang dan pengajaran secara bersemuka di tengah wabak yang setakat ini telah meragut 83 nyawa di Sarawak.

Sekolah usang di Sarawak adalah berita lama yang telah kita dengar semenjak dari zaman dahulu lagi. Masalah sekolah usang dapat dikesan sejak tahun 2011. Lebih menyedihkan lagi, sekolah-sekolah usang masih kelihatan di lanskap sistem pendidikan Sarawak sehingga hari ini. Masalah ini nampaknya menjadi masalah kekal dalam sistem, kecuali ada perubahan paradigma yang signifikan dari pihak kerajaan persekutuan dan usaha yang difokuskan pada pihak kerajaan Sarawak.



Sekolah-sekolah usang di Sarawak disorot dalam Laporan Ketua Audit Negara 2014 dan dibawa ke ruang publik melalui laporan berita dari media arus perdana.

https://www.theborneopost.com/2011/03/30/rm73-68-mln-to-upgrade-three-types-of-schools-in-sarawak-latest/

https://www.thestar.com.my/News/Nation/2015/11/23/AG-report-Sarawak-Schools

Sejak itu, Malaysia melihat kerajaan persekutuan telah berubah dua kali dan Sarawak beralih dari menjadi kerajaan persekutuan menjadi pembangkang pada bulan Mei 2018 dan kembali menjadi kerajaan persekutuan pada bulan Mac 2020. Namun, masalah sekolah usang di Sarawak masih berterusan, tanpa peningkatan ketara yang dicapai oleh 3 kerajaan persekutuan dan 2 kerajaan negeri. Tan Sri Muhyiddin Yassin pergi dari Menteri Pendidikan (2009 - 2015) ke Timbalan Perdana Menteri (2009 - 2015) ke Perdana Menteri (dari Mac 2020 dan seterusnya). Persoalan yang mesti kita ajukan sekarang ialah: Mengapa kerajaan persekutuan tidak dapat menyelesaikan masalah ini yang telah merendahkan aspirasi begitu banyak orang Sarawak dan mengapa kerajaan Sarawak tidak dapat memberikan tekanan kepada kerajaan pusat supaya isu ini dapat diselesaikan?

Pada tahun 2019, Sarawak adalah antara 6 penyumbang terbesar KDNK nasional, nombor 3 di belakang Selangor dan Wilayah Kuala Lumpur, dengan sumbangan sebanyak 9.6%. Dalam pergolakan kekuasaan kerajaan persekutuan pada Februari 2020, ahli parlimen dari GPS di Sarawak menjadi penukar permainan bagi anggota Parlimen Tanah Melayu yang merupakan rakan mereka dalam kerajaan PN hari ini. Mereka adalah raja utama di belakang kerajaan persekutuan, atau demikian yang mereka dakwa. Dengan kata lain, sumbangan Sarawak kepada negara, tanpa menyebut sumber O&G miliknya yang dinasionalisasi pada tahun 1974, sangat ketara.

https://www.dosm.gov.my/v1/index.php?r=column/ctwoByCat&parent_id=99&menu_id=TE5CRUZCblh4ZTZMODZIbmk2aWRRQT09#:~:text=State%20Socioeconomic%20Report%202019&text=A%20total%20of%2072.3%20per,%25)%20and%20Sabah%20(6.0%25).

https://www.malaymail.com/news/malaysia/2020/02/28/kingmaker-sarawaks-gps-set-to-announce-pm-choice-on-march-1/1841920

Jawapan untuk soalan itu adalah: Kedua-dua pihak sememangnya tidak peduli.

Ketika Parti Sarawak Bersatu (PSB) memasang kemudahan internet di 8 sekolah luar bandar di Kapit pada November 2020, para pemimpin pemerintah GPS membantah dengan sangat kuat, memberikan alasan yang paling tipis atas keberatan mereka.

https://www.newsarawaktribune.com.my/installation-of-broadband-services-in-schools-needs-permission/

Warga Sarawak telah lama menyedari bahawa pendidikan adalah kunci kepada usaha mereka untuk mengubah gaya hidup mereka. Sekarang mereka harus menyedari bahawa kerajaan GPS adalah penghalang utama dalam usaha mereka untuk mencapai perubahan yang diinginkan. Mereka juga harus memiliki tekad untuk menghilangkan halangan itu dengan mengubah kerajaan negeri.

No comments:

Post a Comment