‘Politik Bipartisan’ – Langkah ke hadapan
Apa yang baik untuk rakyat dan negara di luar politik dan barisan parti.
‘Kuasa Rakyat’ – Peoples’ Power.
Apabila politik bipartisan mengutamakan kepentingan rakyat.
Bipartisan, kadang-kadang dirujuk sebagai “non-partisanship”, ialah situasi politik, biasanya dalam konteks sistem dua parti, di mana parti politik yang bertentangan mencari titik persamaan melalui kompromi.
[Kata sifat 'bipartisan' boleh dirujuk kepada mana-mana tindakan politik di mana kedua-dua parti politik utama bersetuju tentang semua atau banyak bahagian pilihan politik. Bipartisan melibatkan usaha mencari titik persamaan, tetapi terdapat perdebatan sama ada isu yang memerlukan titik persamaan adalah periferal atau pusat.]
Pengundi bersuka cita apabila wakil rakyat mereka bekerja di laluan yang benar. Mereka tidak melihatnya sebagai lemah atau mengkhianati nilai parti mereka. Sebaliknya, mereka menganggap penggubal undang-undang sebagai berfikiran terbuka, berminat dengan pendapat pengundi mereka, dan kurang mementingkan diri sendiri.
Penyelidikan yang dilakukan oleh Dr. Celia Paris di Universiti Loyola mendapati bahawa rakyat Amerika lebih suka bipartisan.
Dr. Paris bertanya kepada orang ramai, "Apakah yang perlu dilakukan oleh pegawai yang dipilih?" Sebagai tindak balas, 68% berkata ahli politik harus "cuba bekerjasama merentas parti." Hampir dua pertiga berkata mereka harus "berkompromi untuk mencari penyelesaian." 93% berkata mereka harus "melayan pihak lawan dengan lebih sopan."
Sokongan pengundi terhadap bipartisan diperluaskan kepada rang undang-undang, penggubal undang-undang dan Kongres sendiri. Orang ramai menyokong rang undang-undang bipartisan hampir sama seperti rang undang-undang yang hanya dicadangkan oleh parti mereka sendiri. Mereka tidak suka rang undang-undang hanya dicadangkan oleh pihak lawan. Seperti yang dijelaskan oleh Dr. Paris, "Orang ramai menganggap bahawa bil yang ditaja hanya oleh pihak bertentangan adalah buruk."
Contoh terbaik, dari perspektif Malaysia - Pindaan Perlembagaan baru-baru ini, 'menurut MA63'.
https://www.thestar.com.my/news/nation/2021/12/15/ma63-amendments-passed
Adakah peristiwa bersejarah ini akan tercapai sekiranya Kerajaan Persekutuan Barisan Nasional yang didominasi Umno berkuasa sehingga hari ini? Jawapannya adalah 'sangat tidak mungkin' jika bukan 'tidak jelas!' Tsunami 'rakyat' yang mengakibatkan kejatuhan Kerajaan Umno-BN dan kebangkitan Pakatan Harapan, walaupun baru 22 bulan berkuasa, telah memusnahkan mitos tersebut bahawa Umno-BN tidak dapat dikalahkan. Ia juga telah membuatkan para pemimpinnya bersifat sederhana dan menyedari bahawa tiada apa yang kekal selama-lamanya dan tidak dipandang remeh.
Sejujurnya, MA63 telah ditolak dengan mudah di bawah kerajaan Umno-BN yang kuat dan percubaan oleh 'aktivis MA63' untuk mewujudkan kesedaran dan memperjuangkan hak Sarawak dan Sabah seperti yang termaktub dalam MA63 pasti akan mendapat penindasan politik termasuk ancaman. penahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan dianggap sebagai 'mengancam perpaduan dan keselamatan negara'.
Politik ‘one-upmanship’ Malaysia adalah tidak produktif dan meningkatkan permusuhan politik dengan mengorbankan rakyat dan negara. Malangnya, ini adalah 'gaya' politik yang dicipta oleh Kerajaan Barisan Nasional berturut-turut apabila mereka menguasai landskap politik Malaysia selama lebih 40 tahun, dengan sokongan proksi mereka di peringkat Negeri.
Hanya apabila penguasaan Umno-BN di Putrajaya dihancurkan serta telah menyerahkan proksi Negeri Sarawak dan Sabah ke bangku pembangkang, barulah mereka mula melihat MA63 dengan lebih serius kerana mereka terpaksa 'menjenamakan semula dan memasarkan' diri mereka sebagai juara dan pelindung 'Negeri Borneo'.
Kenapa jadi begini?
Ianya mudah – MA63 TERJUAL !!!
Pemimpin dan parti Sarawak dan Sabah PERLU memperjuangkan MA63 untuk perbatuan politik dan survival. Oleh itu, cadangan untuk melaksanakan pindaan perlembagaan menurut MA63 akan disokong, oleh kerajaan dan pembangkang. Untuk melakukan sebaliknya akan membunuh diri dari perspektif politik.
Apa yang memberitahu kita?
Kuasa rakyat yang menentukan, bukan ahli politik atau parti. Kita sebagai pengundi mesti tahu dan mengiktiraf KUASA yang ada di tangan kita untuk MENENTUKAN kerajaan dan negara yang ingin kita maju ke hadapan.
Kita PERLU ‘bekerja dengan keras’ seperti gadis jelita yang dikejar oleh dua orang peminang. Ia adalah 'PEKERJAAN' mereka untuk menarik dan meyakinkan kita bahawa mereka layak untuk masa dan perhatian kita, jika tidak kasih sayang. Terbaik, jika kita boleh mendapatkan kedua-duanya untuk melawan kita untuk 'kebaikan bersama'. Itulah maksud politik bipartisan– cinta yang lebih besar kepada rakyat dan negara. Bukan cara Ahli Politik dan Parti memanipulasi kita, berkali-kali, untuk tujuan dan agenda mementingkan diri mereka sendiri. Kami telah diperbodohkan terlalu lama.
Politik bipartisan adalah memastikan KEDUA-DUA kerajaan dan pembangkang mengutamakan rakyat dan negara – untuk faedah bersama. Untuk melakukan ini, kita mesti memastikan bahawa mana-mana kerajaan yang akan datang mestilah tidak terlalu kuat atau kekal terlalu lama. Itu, pada dasarnya adalah cerminan demokrasi sebenar dan masyarakat yang matang.
Situasi menang-menang untuk semua.
Adakah KITA permainan untuk itu?
Itulah jawapan KAMI dalam PRU-15 akan datang. PILIH jadi BOSS.
Itu akan menjadi KUNCI untuk membuka fajar baharu bagi politik Malaysia, khususnya untuk Sabah dan Sarawak, menurut MA63.
Ia boleh dilakukan dan harus dilakukan - ia sudah lama tertunggak.
Bak kata pepatah – ‘lebih baik lewat daripada tidak sama sekali !’
Adakah anda bersetuju?
***************************
(English Version)
‘Bipartisan Politics’ – the way forward
What’s good for the people and country beyond politics and party-lines.
‘Kuasa Rakyat’ – Peoples’ Power.
When bipartisan politics put the peoples’ interests first.
Bipartisanship, sometimes referred to as non-partisanship, is a political situation, usually in the context of a two-party system, in which opposing political parties find common ground through compromise.
[The adjective ‘bipartisan’ can refer to any political act in which both of the two major political parties agree about all or many parts of a political choice. Bipartisanship involves trying to find common ground, but there is debate whether the issues needing common ground are peripheral or central ones.]
Voters like it when their elected representatives work across the aisle. They do not see it as being weak or betraying their party’s values. Instead, they perceive the legislator as open-minded, interested in their voters’ opinions, and less self-interested.
Research done by Dr. Celia Paris at Loyola University found that Americans prefer bipartisanship.
Dr. Paris asked people, “What should elected officials do?”In response, 68% said politicians should “try to cooperate across party lines.” Almost two-thirds said they should “compromise to find solutions.” 93% said they should “treat opponents with more civility.”
Voters’ support of bipartisanship extended to bills, legislators, and Congress itself. People supported bipartisan bills almost as much as bills only proposed by their own party. They did not like bills only proposed by the opposite party. As Dr. Paris explained, “People assume that bills sponsored only by the opposite party are bad.”
Best example, from a Malaysian perspective – the recent Constitutional Amendments, ‘pursuant to MA63’.
https://www.thestar.com.my/news/nation/2021/12/15/ma63-amendments-passed
Would this historic occasion be achieved had the Umno-dominated Barisan Nasional Federal Government be in power till today ? The answer is ‘highly unlikely’ if not a ‘resounding NO !’ The ‘peoples’ tsunami’ which resulted in the fall of the Umno-BN Government and the rise of Pakatan Harapan, despite just 22 months in power, had shattered the myth that Umno-BN was invincible. It had also made its leaders eat humble pie and realise that nothing lasts forever nor be taken for granted.
Truth be told, MA63 was conveniently pushed to the back-burner under a strong Umno-BN government and attempts by ‘MA63 activiists’ to create awareness and fight for Sarawak and Sabah’s rights as enshrined in MA63 would have been met with political suppression including threats of detention under the Internal Security Act (ISA) and perceived as ‘threats to national unity and security’.
Malaysia’s ‘one-upmanship’ politics is counter-productive and enhances political enmity at the people and country’s expense. Unfortunately, this had been the ‘style’ of politics created by successive Barisan Nasional Governments when they dominated Malaysia’s political landscape for over 40 years, with the support of their proxies at State level.
Only when the Umno-BN dominance in Putrajaya was crushed as well as having consigned its State proxies in Sarawak and Sabah to the opposition bench did they start to view MA63 more seriously as they had to ‘rebrand and market’ themselves as champions and protectors of ‘the Borneo States’.
Why is this so ?
It’s simple – MA63 SELLS !!!
Sarawak and Sabah leaders and parties NEED to champion MA63 for political mileage and survival. Hence, proposals to effect constitutional amendments pursuant to MA63 will be supported, by both government and opposition. To do otherwise will be suicidal from a political perspective.
What does that tell us ?
People’s power decides, not the politicians or parties. We, the voters must know and recognise the POWER we have in our hands to DETERMINE the government and country that we want to move forward with.
We NEED to ‘play hard to get’ like a pretty girl being pursued by two suitors. It’s their ’JOB’ to woo and convince us that they are worthy of our time and attention, if not affection. Best, if we can get both to fight over us for ‘the common good’. That’s what bipartisan politics is about – the greater love for people and country. Not the way the Politicians and Parties manipulated us, time and again, for their own selfish ends and agenda. We have been fooled for far too long.
Bipartisan politics is about ensuring that BOTH government and opposition put people and country first – for mutual benefit. To do this, we must ensure that any incoming government must not be too strong or stay for too long. That, in essence is a reflection of true democracy and a mature society.
A win-win situation for all.
Are WE game for it ?
That will be OUR answer in this coming PRU-15. CHOOSE to be the BOSS.
That will be the KEY to unlock a new dawn for Malaysian politics, especially for Sabah and Sarawak, pursuant to MA63.
It can be done and should be done – it’s long overdue.
As the saying goes – ‘better late than never !’
Don’t you agree ?
No comments:
Post a Comment