Apa 'Keluarga Malaysia' apabila terdapat alternatif yang berpotensi untuk 'Keluar Malaysia' ?
https://thediplomat.com/2021/05/james-chin-on-ma63-and-the-return-of-state-nationalism-in-malaysia/
“Saya tidak ragu-ragu bahawa beberapa pengiktirafan simbolik akan datang. Sebagai contoh, kerajaan persekutuan mungkin akan meminda Perlembagaan Persekutuan untuk mengiktiraf Sabah dan Sarawak sebagai berasingan daripada 11 negeri lain di Tanah Melayu, dan juga memasukkan perkataan "menurut Perjanjian Malaysia 1963" atau bahasa yang serupa dalam bahagian tertentu Perlembagaan untuk mencerminkan perlindungan perlembagaan tambahan yang dinikmati oleh Sabah dan Sarawak. Kata-kata tambahan boleh diterima oleh kelas politik Melayu di Tanah Melayu jika ia tidak mempunyai implikasi kewangan jangka panjang selain beberapa simbolisme politik yang samar-samar.”
“Bagaimanapun, satu perkara penting mungkin akan kekal dan tidak dapat diselesaikan. Dalam kalangan nasionalis negeri, mereka mahu kerajaan persekutuan meminda atau membatalkan Akta Kemajuan Petroleum (PDA 1974). Di bawah PDA, semua minyak dan gas yang ditemui adalah milik kerajaan persekutuan. Aktivis mahu sumber minyak dan gas dikembalikan ke negeri ini, dengan mendakwa wang minyak dan gas dari Sabah dan Sarawak yang telah banyak membayar pembangunan pesat Tanah Melayu sejak empat dekad lalu. Mereka mendakwa bahawa mengambil semula kawalan juga bermakna berbilion-bilion akan tersedia untuk membangunkan kedua-dua negeri itu."
“Kelas politik Malaya dan kerajaan persekutuan sama sekali menolak pandangan ini. Hujah asas mereka ialah kekayaan luar biasa dari setiap negeri mesti dikongsi di seluruh persekutuan, jika tidak, tiada sistem persekutuan. Lebih-lebih lagi, sejak empat dekad yang lalu, hampir semua bahagian pembangunan bajet Malaysia dibayar melalui dividen daripada Petronas, syarikat milik kerajaan yang diwujudkan oleh PDA 1974. Oleh itu, atas sebab praktikal dan falsafah, kerajaan persekutuan tidak mungkin menyerahkan atas kawalan minyak dan gas kembali ke Sabah dan Sarawak.”
Ini berkata, sokongan berterusan GPS semasa dan Kerajaan Negeri BN sebelum ini terhadap Perikatan Persekutuan semasa dan Gabungan Barisan Nasional sebelum ini memastikan ‘Malayanisasi dan Islamisasi’ Sarawak diutamakan daripada ‘penyetempatan atau Borneonisasi’ Sekular Fairland Sarawak. Penembusan yang dibuat dalam MA63 sebahagian besarnya disebabkan oleh Kerajaan Persekutuan yang lemah yang bergantung kepada sokongan daripada kedua-dua Negeri Borneo Sabah dan Sarawak.
Semasa zaman kegemilangan kerajaan BN, (1974 hingga 2008) MA63 telah diketepikan dengan mudah kerana Kerajaan Persekutuan yang kuat tidak melihat keperluan atau kesegeraan untuk menyahut seruan untuk 'penurunan kuasa' mahupun 'pematuhan dan pelaksanaan'. daripada MA63. Hampir tidak ada keikhlasan oleh Kerajaan Persekutuan untuk menunaikan tanggungjawabnya untuk menambah baik dan mempercepatkan pembangunan dan kemajuan Negeri-Negeri Borneo, walaupun Sabah dan Sarawak telah menyumbang dengan ketara kepada tabung negara melalui hasil daripada sumber Minyak & Gas mereka yang kaya.
Dengan pemerbadanan dan pengiktirafan MA63 dalam Perlembagaan Persekutuan, tiada lagi alasan untuk tidak menyegerakan pematuhan dan pelaksanaan terma, perlindungan, jaminan dan apa-apa lagi dari perspektif politik dan sosio-ekonomi kerana ini telah diberi kuasa. undang-undang. Penangguhan politik atau kegagalan untuk mematuhi dan melaksanakannya berkemungkinan akan membawa kepada lebih pergolakan dan tidak perlu menyemarakkan api nasionalisme yang akan menjadi tidak produktif kepada semua pihak, terutamanya dengan seruan untuk perpisahan yang semakin kuat dari hari ke hari.
Kesengsaraan telah dilemparkan lalu Negeri-negeri Borneo bangkit dari lena. Apa 'Keluarga Malaysia' apabila terdapat alternatif yang berpotensi untuk 'Keluar Malaysia' ? Atau tidak ada?
***********************************************************************
(English Version)
“I have no doubt that some symbolic recognition will be forthcoming. For example, the federal government will probably amend the Federal Constitution to recognize Sabah and Sarawak as separate from the other 11 states in Malaya, and also insert the words “pursuant to the Malaysia Agreement 1963” or similar language in certain parts of the Constitution to reflect the extra constitutional safeguards enjoyed by Sabah and Sarawak. Additional wordings are acceptable to the Malay political class in Malaya if they have no long-term financial implications other than some ambiguous political symbolism.”
“However, one key item will probably remain unresolved. Among the state nationalists, they want the federal government to amend or scrap the Petroleum Development Act (PDA 1974). Under the PDA, all oil and gas found belongs to the federal government. Activists want the oil and gas resources returned to the state, claiming that it is oil and gas money from Sabah and Sarawak that has largely paid for Malaya’s rapid development over the past four decades. They claim that taking back control also means billions will be available to develop the two states.”
“The Malayan political class and the federal government absolutely reject this view. Their basic argument is that extraordinary wealth from individual states must be shared across the federation, otherwise there is no federal system. Moreover, for the past four decades, almost all the development part of the Malaysian budget is paid by dividends from Petronas, the state-owned company created by PDA 1974. Thus, for practical and philosophical reasons, the federal government is very unlikely to hand over control of oil and gas back to Sabah and Sarawak.”
This said, the current GPS and the previous BN State Governments’ unwavering support for the current Federal Alliance and previous Nasional Front Coalition ensured that ‘Malayanisation and Islamisation’ of Sarawak took precedence over the ‘localisation or Borneonisation’ of Secular Fairland Sarawak. The inroads made in MA63 are largely due to a weak Federal Government which depended on support from both the Borneo States of Sabah and Sarawak.
During the hey-days of the BN government, (1974 to 2008) MA63 was conveniently pushed aside as the strong Federal Government didn’t see the need nor urgency to heed the calls for ‘devolution of power’ nor the ‘compliance and implementation’ of MA63. There was hardly any sincerity by the Federal Government to honour its obligations to improve and expedite the development and progress of the Borneo States, notwithstanding that Sabah and Sarawak had contributed significantly to the national coffers through the revenue from their rich Oil & Gas resources.
With the incorporation and recognition of MA63 in the Federal Constitution, there are no more excuses not to expedite the compliance and implementation of the terms, safeguards, assurances and what-not from the political and socio-economic perspectives as these have been given the force of law. Political procrastination or failure to comply with and implement them will possibly lead to more agitation and unnecessarily fan the fires of nationalism which will be counter-productive to all parties, especially with the calls for separation getting louder and louder by the day.
The die has been cast and the Borneo States are awakening from their slumber. What’s ‘Keluarga Malaysia’ about when there’s a potential alternative in ‘Keluar Malaysia’ ? Or is there not ?
No comments:
Post a Comment