Sunday, May 29, 2022

‘Abang Johari – tanggungjawab Kerajaan Persekutuan untuk tidak meluluskan hak Sarawak.’

 Jaga Sarawak baik-baik’ bermaksud diibaratkan menangkap lembu dengan tanduk namun lembu tidak kembali



https://www.theborneopost.com/2022/05/21/abang-johari-onus-on-federal-govt-to-disapprove-swaks-rights/

Tajuknya berbunyi ‘Abang Johari – tanggungjawab Kerajaan Persekutuan untuk tidak meluluskan hak Sarawak.’

Ringkasnya, kerajaan GPS Sarawak di bawah Perdana Abang Johari tidak akan mencabar perlembagaan Akta Pembangunan Petroleum 1974 (PDA), Akta Pelantar Benua (CSA) 1966 dan Akta Laut Wilayah (TSA) 2021 di mahkamah.

Perdana Menteri Abang Johari dan Kerajaan GPS tidak boleh terus mempamerkan kejahilan politik mengenai pemilikan sumber minyak dan gas kita. Berdasarkan Akta Pembangunan Petroleum (PDA 1974) dan Akta Laut Wilayah Malaysia 2012 minyak dan gas kita yang ditemui di Sabah dan Sarawak telah diberi hak 'selama-lamanya' dengan PETRONAS - sebuah Syarikat yang berada di bawah kawalan Kementerian Kewangan- merangkap Perdana Menteri. Pastinya, Sarawak tidak boleh terus hidup dalam penafian terhadap 'permata di mahkota' sumber asli Negeri kita ini.

PETRONAS adalah milik Kerajaan Persekutuan di mana hasil daripada minyak dan gas kita terus ke dompet Persekutuan selain daripada bayaran tunai 5% yang tidak seberapa kepada Sabah dan Sarawak setiap tahun. Sarawak, ‘tuan tanah’ yang sah telah mengakui Petronas sebagai ‘Penyewa’ sebagai ‘Tuan Tanah’ yang tidak sah.

Perdana Menteri Abang Johari nampaknya membuat pusingan U secara tiba-tiba daripada 'bertempur sengit' untuk mendapatkan semula minyak dan gas kita daripada Kerajaan Persekutuan untuk berbaik-baik bersama mereka. Mungkinkah keuntungan lumayan menjadi kontraktor kepada PETRONAS menyebabkan beliau terkeluar daripada objektif asalnya untuk ‘mengembalikan semula hak Sarawak seperti yang termaktub dalam MA63 melalui prosedur undang-undang yang betul.’ ?

https://dayakdaily.com/abang-jo-gps-will-reinstate-sarawaks-rights-in-ma63-according-to-legal-processes/

Memetik – “dengan pengiktirafan MA63 dalam Perlembagaan Persekutuan, tambah beliau, kini Sarawak boleh merujuk kepada semua perjanjian yang dibuat pada 1963 secara terperinci, termasuk yang dinyatakan dalam Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC), iaitu dalam -kajian mendalam Laporan Suruhanjaya Cobbold mengenai tuntutan Sabah dan Sarawak.”

1.AKTA PEMBANGUNAN PETROLEUM 1974 (PDA 1974)

Dengan PDA 1974, pemilikan minyak dan gas yang terdapat di Sabah dan Sarawak adalah milik Kerajaan Persekutuan. Perkara ini jelas dinyatakan dalam seksyen 2 PDA 1974. Sehingga dimansuhkan atau dicabar di Mahkamah, adalah menjadi hasrat Kerajaan Persekutuan supaya PDA1974 'mengutamakan' daripada Ordinan Perlombongan Minyak Sarawak 1958 (OMO 1958) yang menjadi persoalan timbul daripada perkara ini. kekaburan, dari perspektif perlembagaan.

Ringkasnya, tanpa PDA74, tidak ada PETRONAS dan dengan hujah itu, Petronas sebenarnya 'beroperasi secara haram' di 'perairan wilayah' Sarawak serta mengekstrak secara haram sumber Minyak & Gas kita sebagai mineral yang terdapat di dalam 'Tanah Negeri' seperti yang sedia ada. dinyatakan dengan jelas dalam OMO1958 yang menjadikannya satu kesalahan bagi mana-mana orang yang didapati meneroka, mencari atau melombong petroleum atau gas asli di mana-mana tanah di Sarawak tanpa sebarang kuasa yang sah untuk berbuat demikian di bawah mana-mana peruntukan OMO. Ini termasuk sumber minyak dan gas yang merupakan sumber hasil yang diperuntukkan kepada Negeri kerana tanah berada di bawah senarai Negeri, menurut MA63.

Bagaimanapun, minyak dan gas yang terdapat di Sarawak dan Sabah telah dirampas daripada mereka oleh Kerajaan Persekutuan melalui PDA74 ini yang dipersoalkan perlembagaannya. Hanya keputusan mahkamah yang tegas boleh membersihkan kekaburan ini sekali dan untuk semua untuk Sarawak meneruskan. Tanggungjawab adalah kepada Kerajaan Negeri untuk memulakan tindakan mahkamah untuk memulihkan pemilikan sumber minyak dan gas kita 'pra-PDA74' sebelum ia habis. Negeri Sarawak akan kehilangan banyak hasil jika tiada apa yang dilakukan untuk membetulkan keadaan melalui tindakan mahkamah yang sewajarnya.

Menurut data umum, jumlah hasil yang diperoleh daripada pengeluaran dan penjualan Minyak dan Gas dalam Wilayah Sarawak dari 1976 hingga 2017 berjumlah RM660 bilion, di mana hanya 5% atau RM33 bilion dibayar kepada Sarawak.

https://dayakdaily.com/only-rm33-bln-returned-to-sarawak-from-rm550-bln-in-oil-and-gas-revenue/

 AKTA LAUT WILAYAH MALAYSIA 2012.

Akta ini telah diluluskan pada Jun 2012 oleh Parlimen, mendapat Perkenan Dirajanya pada 18.6.2012 dan diwartakan dengan sewajarnya pada 22 Jun 2012. Menurut Akta ini, semua sumber hasil di luar 3 batu nautika dari pantai Sarawak adalah milik Kerajaan Persekutuan.

Akta ini bercanggah dengan Perkara 47 Perlembagaan Negeri dan Perkara 2(b) Perlembagaan Malaysia yang menyatakan (b)"…tetapi undang-undang yang mengubah sempadan sesuatu Negeri tidak boleh diluluskan tanpa persetujuan Negeri itu (dinyatakan oleh undang-undang dibuat oleh badan perundangan Negeri itu) dan persidangan raja-raja."

Sarawak tidak meluluskan undang-undang sedemikian kerana sebelum Hari Malaysia, sempadan Negeri Sabah dan Sarawak merangkumi semua wilayah yang ditandakan oleh Perintah yang dibuat oleh Ratu dalam Majlis untuk memasukkan kawasan pelantar benua sebagai dasar laut dan tanah di bawahnya. laut lepas dan terus menjadi perairan wilayah bagi wilayah masing-masing Sabah dan Sarawak." (Sarawak alteration of Boundaries Order in Council 1954).

Di Malaysia Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang tertinggi Persekutuan dan mana-mana undang-undang yang diluluskan selepas Hari Merdeka yang bercanggah dengan Perlembagaan hendaklah, setakat ketidakselarasan itu, terbatal (Perkara 4 (1) Perlembagaan Persekutuan.)

Tidak boleh dikatakan bahawa Akta Parlimen yang tidak mengikut perlembagaan masih boleh terus berkuat kuasa sebagai undang-undang, seperti PDA 1974 dan Akta Laut Wilayah Malaysia 2012 sehingga ia dimansuhkan atau dicabar di mahkamah.

Penangguhan politik oleh Kerajaan Negeri kita dalam tempoh 48 tahun yang lalu telah menyebabkan Sarawak mengalami perubahan besar dalam hasil dan peluang sosio-ekonomi dengan berlalunya PDA74 yang kontroversi ini semasa tempoh pemerintahan darurat di Malaysia yang timbul daripada rusuhan 13 Mei, yang pada umumnya, tidak mempunyai 'sambungan' ke Sarawak atau Sabah.

dan - https://dayakdaily.com/abang-johari-sarawak-may-go-along-with-fed-govt-but-is-fiercely-committed-to-reclaiming-its-rights

Perlukah kita menunggu sehingga sumber minyak dan gas kita kehabisan sebelum mengambil langkah untuk mencabar kesahihan Akta yang dipersoalkan?

‘Jaga Sarawak baik-baik’ bermaksud menangkap lembu jantan dengan tanduk (sementara masih ada tanduk) dan tidak menunggu sehingga lembu pulang. (tanpa rumput untuk meragut)

https://www.malaymail.com/news/malaysia/2022/05/20/baru-bian-sarawak-must-take-putrajaya-to-court-to-challenge-constitutionality-of-three-acts-related-to-state-boundaries/7924

Hanya Kerajaan Negeri pada hari ini mempunyai locus standi untuk berbuat demikian.

Jika bukan oleh Kerajaan GPS Sarawak, siapa lagi?

Itulah TUGAS dan TANGGUNGJAWABnya dan SATU yang tidak boleh diketepikan begitu sahaja dalam semangat, dan menurut MA63 dan 'berkomitmen kuat untuk menuntut semula haknya'. Rakyat Sarawak mengharapkan Perdana Abang Jo dan Kerajaan GPSnya. Adakah anda bekerja untuk Petronas atau untuk Sarawak?

Kepada anda Perdana Abang Johari dan Kerajaan GPS.

Cukuplah 'perbicaraan dua kali' ini

BERHENTI DI SINI !!! SEKARANG!!!


******************

(English Version)


Jaga Sarawak baik-baik’ means grabbing the bull by the horns and not waiting till the cows come home.

https://www.theborneopost.com/2022/05/21/abang-johari-onus-on-federal-govt-to-disapprove-swaks-rights/

The headline reads ‘Abang Johari – onus on Federal Government to disapprove Sarawak’s rights.’

In short, the Sarawak GPS government under Premier Abang Johari will not challenge the constitutionality of the Petroleum Development Act 1974 (PDA), Continental Shelf Act (CSA) 1966 and the Territorial Sea Act (TSA) 2021 in court.

Premier Abang Johari and the GPS Government cannot continue to display political ignorance over the ownership of our oil and gas resources. By virtue of the Petroleum Development Act (PDA 1974) and the Malaysia Territorial Sea Act 2012 our oil and gas found in Sabah and Sarawak had been vested ‘in perpetuity’ with PETRONAS - a Company which is under the control of the Ministry of Finance-cum-Prime Minister.  Surely, Sarawak cannot continue to live in denial over this ‘jewel in the crown’ of our State’s natural resources.

PETRONAS belongs to the Federal Government whereby the revenues from our oil and gas go directly to the Federal purse apart from the meagre 5% cash payment to Sabah and Sarawak annually. Sarawak, the rightful ‘landlord’ had acknowledged Petronas the supposed ‘Tenant’ as the’ unrightful Landlord’.

Premier Abang Johari has appeared to make a sudden U-turn from ‘fiercely fighting’ to get our oil and gas back from the Federal Government to meekly going along with them. Could the lucrative profits in being contractors to PETRONAS make him deviate from his original objective to ‘reinstate Sarawak’s rights as enshrined in MA63 through proper legal procedures.’ ?

https://dayakdaily.com/abang-jo-gps-will-reinstate-sarawaks-rights-in-ma63-according-to-legal-processes/

To quote – “with the recognition of MA63 in the Federal Constitution, he added, now Sarawak can refer to all the agreements made in 1963 in detail, including those spelt out in the Inter-Governmental Committee (IGC) Report, which is the in-depth study of the Cobbold Commission Report on the demands of Sabah and Sarawak.”

1.THE PETROLEUM DEVELOPMENT ACT 1974 (PDA 1974)

With PDA 1974, the ownership of oil and gas found in Sabah and Sarawak belongs to the Federal Government. This is clearly stated in section 2 of PDA 1974. Until repealed or challenged in the Courts, it is the Federal Government’s intention for PDA1974 ‘to take precedence’ over Sarawak’s Oil Mining Ordinance 1958 (OMO 1958) which is called into question arising from this ambiguity, from a constitutional perspective.

Simply put, without PDA74, there is no PETRONAS and by that argument, Petronas is in fact ‘operating illegally’ in Sarawak’s ‘territorial waters’ as well as illegally extracting our Oil & Gas resources as minerals found within ‘State Land’ as it is clearly stipulated in OMO1958 which makes it an offence for any person who is found to be exploring, prospecting or mining petroleum or natural gas upon any land in Sarawak without any lawful authority to do so under any provisions of the OMO. This includes oil and gas resources which are sources of revenue assigned to States as land is under the State list, pursuant to MA63.

However, the oil and gas found in Sarawak and Sabah were seized from them by the Federal Government through this PDA74 whose constitutionality is in question. Only a decisive court decision can clear this ambiguity once and for all for Sarawak to move on. The onus is on the State Government to initiate a court action to restore ownership of our oil and gas resources ‘pre-PDA74’ before they are depleted. The State of Sarawak will lose much revenue if nothing is done to correct the situation through proper court action.

According to publicly available data, the total revenue derived from the production and sale of Oil and Gas within Sarawak Territory from 1976 to 2017 amounted to RM660 billion, of which only 5% or RM33 billion was paid to Sarawak.

https://dayakdaily.com/only-rm33-bln-returned-to-sarawak-from-rm550-bln-in-oil-and-gas-revenue/

MALAYSIA TERRITORIAL SEA ACT 2012.

This Act was passed in June 2012 by Parliament, got its Royal Assent on 18.6.2012 and duly gazetted on the 22nd of June 2012. According to this Act, all the sources of revenue beyond the 3 nautical miles off the shore of Sarawak belong to the Federal Government.

This Act contradicts Article 47 of the State Constitution and Article 2(b) of the Malaysia Constitution which states (b)"….but a law altering the boundaries of a State shall not be passed without the consent of that State (expressed by law made by the legislature of that State) and of the conference of rulers."

Sarawak did not pass such a legislation as prior to Malaysia Day, the boundaries of the States of Sabah and Sarawak comprised all the territories demarcated by the Orders made by the Queen in Council to include the areas of the continental shelf being the seabed and subsoils beneath the high seas and continue to be the territorial waters of the respective territories of Sabah and Sarawak." (Sarawak alteration of Boundaries Order in Council 1954).

In Malaysia the Federal Constitution is the supreme law of the Federation and any law passed after Merdeka Day which is inconsistent with the Constitution shall, to the extent of the inconsistency, be void (Article 4 (1) of the Federal Constitution.)

It goes without saying that an Act of Parliament which is unconstitutional can still remain in force as law, like the PDA 1974 and the Malaysia Territorial Sea Act 2012 until they are repealed or challenged in court.

Political procrastination by our State Government over the past 48 years had resulted in Sarawak being vastly short-changed in revenue and socio-economic opportunities with the passing of this controversial PDA74 during the period of emergency rule in Malaysia arising from the May 13 riots, which by and large, had no ‘connection’ to Sarawak or Sabah.

And yet - https://dayakdaily.com/abang-johari-sarawak-may-go-along-with-fed-govt-but-is-fiercely-committed-to-reclaiming-its-rights

Should we wait until our oil and gas resources are depleted before making the move to challenge the validity of the Acts in question ?

‘Jaga Sarawak baik-baik’ means grabbing the bull by the horns (while there are still horns) and not waiting till the cows come home. (without grass to graze)

https://www.malaymail.com/news/malaysia/2022/05/20/baru-bian-sarawak-must-take-putrajaya-to-court-to-challenge-constitutionality-of-three-acts-related-to-state-boundaries/7924

Only the State Government of the day has the locus standi to do so.

If not by the Sarawak GPS Government, who then ?

That is its DUTY and RESPONSIBILITY and ONE that cannot be simply shoved aside in the spirit of, and pursuant to MA63 and ‘fiercely committed to reclaiming its rights’. Sarawakians expect nothing less from Premier Abang Jo and his GPS Government. Are you working for Petronas or for Sarawak ?

Over to you Premier Abang Johari and the GPS Government.

Enough of this ‘double-speak’

The BUCK STOPS RIGHT HERE !!! NOW !!!

No comments:

Post a Comment