Untuk 'NEGERI BORNEO'
Kita perlu mengenali TIGA perkara.
Pilihan A
Bagi mereka yang percaya dalam memperjuangkan NEGERI BORNEO berdasarkan pendekatan perundangan dan perlembagaan berdasarkan MA63 antarabangsa dan diiktiraf PBB. (walaupun hujah dan pengisytiharan awam bahawa ia adalah 'batal dan tidak sah'. Sehingga diputuskan sebaliknya oleh keputusan mahkamah yang dihormati, MA63 tetap diiktiraf secara rasmi oleh PBB dan juga Perlembagaan Persekutuan kita sendiri, UNDANG-UNDANG TERTINGGI Persekutuan - bermaksud, MA63 mempunyai kuasa undang-undang)
Jalan yang perlu diambil.
MA63 tidak boleh dirunding. Satu-satunya perkara yang perlu dirundingkan ialah garis masa untuk mematuhi dan melaksanakan jaminan dan perlindungan (lama tertunggak) seperti yang termaktub dalam Perjanjian.
'Tubuh, Roh dan Jiwa MA63'
Pilihan B
Bagi mereka yang masih percaya bahawa NEGERI BORNEO belum dijajah atau merdeka 'menurut resolusi PBB mengenai dekolonisasi'.
Laluan yang perlu diambil dan apa yang akan berlaku di hadapan - Kerajaan Persekutuan, kemungkinan besar, akan menentang sebarang percubaan untuk NEGERI BORNEO BERSIH daripada Persekutuan.
Sememangnya, SEMUA kuasa undang-undang, ketenteraan dan apa-apa yang tidak mungkin akan dibawa ke atas mereka yang secara terbuka mempromosikan PECAHAN daripada Persekutuan.
Kami berkemungkinan besar akan menghabiskan masa dalam pertarungan undang-undang yang berlarutan di mahkamah, dengan 'sedikit nilai tambah', jika tidak dipenjarakan dalam proses cuba membuka ikatan Gordian Knot dekolonisasi dan 'mencari kemerdekaan' daripada Persekutuan yang telah dibentuk melalui proses undang-undang yang wajar atau kononnya, dari Westminster ke Parlimen dan badan perundangan Malaya, Singapura, Sabah dan Sarawak masing-masing.
Ini adalah tugas berat yang dihadapi penyokong 'Pilihan B'.
Untuk kembali dan berehat, jika tidak menetapkan semula proses perundangan, perundangan dan perlembagaan yang diluluskan dan diiktiraf.
Pilihan C
'Bekerja dari dalam' - berdasarkan pelanggaran dan ketidakpatuhan MA63 setakat NEGERI BORNEO berkenaan, dalam SEMANGAT, dan MENURUT MA63.
Seperti yang digariskan dengan JELAS dan TIDAK SILAP dan disebut dalam PERKARA VIII MA63, NEGERI BORNEO mempunyai semua jalan untuk berbuat demikian - 'Perkara VIII MA63 menyatakan bahawa Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, Borneo Utara dan Sarawak akan mengambil PERUNDANGAN, EKSEKUTIF ATAU. TINDAKAN LAIN YANG MUNGKIN DIPERLUKAN untuk melaksanakan jaminan, “Aku janji” dan syor yang terkandung dalam Bab 3, dan Lampiran A dan B kepada, Laporan jawatankuasa Antara Kerajaan yang ditandatangani pada 27 Februari 1963, setakat ia tidak dilaksanakan oleh peruntukan nyata Perlembagaan Malaysia.'
Jika 'PERKARA LAIN' gagal - disebabkan 'perbezaan yang tidak dapat didamaikan dalam perkahwinan yang rosak', Negeri-Negeri Borneo telah, sebagai pilihan terakhir mereka, 'PASPORT' dalam bentuk 'perjanjian pra-perkahwinan' aka The Malaysia Agreement (MA63). ) untuk mendapatkan PERISIAN daripada Persekutuan yang gagal untuk MENGHORMATI dan MEMENUHI jaminan dan perlindungan yang menjadi SYARAT TERDAHULU kepada persetujuan mereka untuk bergabung dengan rakan pengasas yang lain dalam pembentukan Malaysia.
Mereka yang mengejar dekolonisasi dan kemerdekaan lebih kurang cuba untuk mewajarkan atau membuktikan mengapa perkahwinan itu salah dan tidak sepatutnya berlaku dan pada akhirnya, perceraian atau perpisahan masih menjadi keputusan muktamad/objektif.
Hakikatnya, perkahwinan itu telah berlaku dan lebih 59 tahun, keadaan dan situasi telah berubah atau 'berkembang'.
Ini menimbulkan persoalan dan PILIHAN yang diletakkan di hadapan kita.
PILIHAN atau PILIHAN yang manakah kita ambil?
(1), (2) atau (3) atau (1)+(3) atau ?
Tiada hak mutlak dan tiada salah mutlak - hanya pilihan antara PRAGMATISME dan IDEALISME.
Patriotik, ahli politik, atau ahli politik 'patriotik' atau PEMIMPIN patriotik atau kedua-duanya?
Atau hanya burung kakak tua, menyamar sebagai patriot?
1. Mengapa Parti berasaskan tempatan?
Jelas sekali, parti-parti bebas berasaskan tempatan mempunyai kawalan penuh ke atas diri mereka tanpa perlu 'merujuk kepada 'KL HQ' mereka ATAU melanggan 'kepentingan nasional' 'parti nasional' ini.
Bayangkan Sarawak atau Sabah akan berpisah dari Malaysia esok - di manakah parti 'berasaskan kebangsaan' seperti Umno, PAS, DAP, PKR atau MCA?
Kita tidak perlu ingat bahawa UMNO untuk Melayu, MCA untuk Cina dan MIC untuk India manakala DAP adalah cabang PAP.
Terkandas, ia tidak mempunyai pilihan selain menjalani penjenamaan semula untuk kekal relevan di 'Malaysia'.
Itu juga sebab besar mengapa Umno tidak boleh masuk ke Sarawak.
Ia akan menjadi pasak persegi dalam lubang bulat, dengan mengambil kira demografi unik Sarawak.
Kemasukan Umno ke Sarawak sudah pasti akan memecahkan PBB, proksinya di Sarawak. Orang Dayak dalam PBB akan terkandas di 'wilayah politik MELAYU'. Menjadi komuniti terbesar di Sarawak, itu akan menjadi bunuh diri politik untuk GPS, PBB dan Umno-BN.
Tidak dapat dinafikan bahawa Parti berasaskan Negara menjaga 'kepentingan negara' dan kehadiran berterusan NEGERI BORNEO di Persekutuan adalah sebahagian besar daripada 'kepentingan Negara'.
2. Mengapakah penjajaran yang betul sangat penting?
Parti-parti Negeri Borneo yang berasaskan berbilang kaum dan agama mesti sejajar dengan parti atau gabungan berbilang kaum dan agama yang berfikiran sama di kerajaan Persekutuan.
Bukan dengan Parti atau Gabungan yang digerakkan oleh kaum atau agama, apatah lagi 'rasuah'. Itu hanya merugikan diri sendiri dan ditakdirkan untuk gagal, setakat semangat, dan menurut MA63.
Bahawa hidup bersama dengan parti atau gabungan yang tidak sehaluan dan mengaku memperjuangkan hak dan kepentingan NEGERI BORNEO adalah milik diri sendiri, jika tidak hipokrit.
Ia tidak akan berfungsi untuk faedah atau kepentingan Negeri Borneo.
Ia bukan tentang menjadi Kingmakers, tetapi tentang menjadi kerabat, jika bukan 'Anak Raja' politik. Berwaspada dengan 'Politik Penipuan' ini.
Yang berkata, menerajui kerajaan Negeri pada hari itu adalah amat penting.
Kita mesti terus mempromosikan parti berasaskan tempatan yang diketuai oleh pemimpin patriotik untuk membawa perjuangan kita untuk PEMISAHAN berdasarkan pelanggaran dan ketidakpatuhan MA63.
Jika 59 tahun ini tidak mengajar kita apa-apa, maka kita layak mendapat apa yang kita dapat dengan memilih burung kakak tua dan ahli politik yang tidak mempunyai keberanian dan kemahuan politik untuk melakukan perkara yang betul dan melakukannya dengan betul.
Itu PERLU pemikiran semula, jika tidak menyusun semula strategi, untuk bermula pada landasan yang betul.
Bapa pengasas kita mungkin mempunyai niat yang baik tetapi dikaburkan dalam penglihatan oleh faktor atau keadaan di dalam atau di luar kawalan mereka - seperti tidak memberi perhatian secukupnya kepada pengetahuan bahawa SEMUA 'Parti berasaskan Malaya' diasaskan atas 'BANGSA' dan 'AGAMA'.
Tiada apa-apa yang berubah sehingga hari ini dan mereka tidak mungkin akan berubah.
Lebih teruk, dengan rasuah.
Itu meninggalkan NEGERI BORNEO untuk menentukan LALUAN mereka sendiri.
LALUAN manakah yang akan anda PILIH - pragmatisme atau idealisme?
Dengan TINDAKAN, sudah tentu.
Oleh PATRIOT, bukan BAYANG, pastinya.
Mari kita ingat - "PENGENALAN MASALAH adalah permulaan PENYELESAIAN.'
Salam dan semoga hari anda diberkati.
*******************************************
(English Version)
For 'The BORNEO STATES'
We need to recognise THREE things.
Option A
For those who believe in fighting for the BORNEO STATES based on the legal, legislative and constitutional approaches premised on the international and UN-recognised MA63. (nothwithstanding the arguments and public declarations that it is 'null and void'. Until it is decided otherwise by a respected court decision, MA63 remains officially recognised by UN and even our own Federal Constitution, the SUPREME LAW of the Federation - meaning, MA63 has the force of law)
The path to take.
MA63 is not negotiable. The only thing to negotiate is the timeline to comply with and implement the assurances and safeguards (long overdue) as enshrined in the Agreement.
'Body, Spirit and Soul of MA63'
Option B
For those who still believe that the BORNEO STATES had not been decolonised or independent 'pursuant to the UN resolutions on decolonization'.
The path to take and what lies ahead - the Federal Government will, in all likelihood, oppose any attempts for the BORNEO STATES to SECEDE from the Federation.
As it is, ALL forces of the law, military and what-not will likely be brought to bear on those who openly promote SECESSION from the Federation.
We would most likely spend time in protracted legal battles in courts, with 'little added-value', if not jail in the process of trying to untie the Gordian Knot of decolonisation and 'pursuit of independence' from a Federation which had been formed via due or purported process of the law, from Westminster to the respective Parliaments and legislative bodies of Malaya, Singapore, Sabah and Sarawak.
This is the herculean task confronting 'Option B' proponents.
To go back and unwind, if not reset approved and recognized legal, legislative and constitutional processes.
Option C
'Work from within' - based on the breaches and non-compliance of MA63 insofar as the BORNEO STATES are concerned, in the SPIRIT of, and PURSUANT TO MA63.
As CLEARLY and UNMISTAKENLY outlined and mentioned in ARTICLE VIII of MA63, the BORNEO STATES have all the avenues to do so - 'Article VIII of MA63 states that the Governments of the Federation of Malaya, North Borneo and Sarawak will take such LEGISLATIVE, EXECUTIVE OR OTHER ACTION AS MAY BE REQUIRED to implement the assurances, undertakings and recommendations contained in Chapter 3 of, and Annexes A and B to, the Report of the Inter-Governmental committee signed on 27th February 1963, in so far as they are not implemented by express provision of the Constitution of Malaysia.'
If 'ALL ELSE' fail - due to the 'irreconcilable differences of a broken marriage', the Borneo States have, as their last resort, the 'PASSPORT' in the form of the 'pre-nuptial agreement' aka The Malaysia Agreement (MA63) to seek SEPARATION from the very Federation which failed to HONOUR and FULFIL the assurances and safeguards which were CONDITIONS PRECEDENT to their agreeing to come on board with the other founding partners in the formation of Malaysia.
Those pursuing decolonisation and independence are more or less trying to justify or prove why the marriage was wrong and should not have happened and at the end, divorce or separation is still the final outcome/objective.
Fact is, the marriage had happened and over 59 years, circumstances and situation have changed or have 'evolved'.
This begs the question and the CHOICES put before us.
Which OPTION(s) or OPTION are we taking ?
(1), (2) or (3) or (1)+(3) or ?
There is no absolute right and no absolute wrong - just a choice between PRAGMATISM and IDEALISM.
Patriots, politicians, or 'patriotic' politicians or patriotic LEADERS or both ?
Or just parrots, disguised as patriots ?
1. Why local-based Parties?
Obviously, independent local-based parties have full control over themselves without having to 'refer to their 'KL HQ' OR subscribe to 'national interests' of these 'national parties'.
Imagine Sarawak or Sabah were to separate from Malaysia tomorrow - where would that leave 'national-based' Parties like Umno, PAS', DAP, PKR or even MCA ?
We need no reminding that UMNO is for Malays, MCA for Chinese and MIC for Indians while DAP is the offshoot of PAP.
Left stranded, it had no choice but to undergo a re-branding to remain relevant in 'Malaysia'.
That is also a big reason why Umno cannot enter Sarawak.
It will be a square peg in a round hole, taking into account Sarawak's unique demographics.
Umno's entry to Sarawak will inevitably break up PBB, its proxy in Sarawak. The Dayaks in PBB will be left stranded in 'MALAY political territory'. Being the biggest community in Sarawak, that will be political suicide for GPS, PBB and Umno-BN.
It cannot be denied that National-based Parties look after 'national interests' and the BORNEO STATES' continued presence in the Federation is a major part of 'National interests'.
2. Why correct alignment is so important ?
Multi-racial and multi-religious local-based Borneo States' Parties must align with like-minded multi-racial and multi-religious parties or coalitions at the Federal government.
Not with Parties or Coalitions driven by race or religion, not to mention 'corruption'. That would be just self-defeating and doomed to fail, insofar as the spirit of, and pursuant to MA63.
That co-habiting with unlike-minded parties or coalitions and professing to champion the BORNEO STATES rights and interests is self-vested, if not hypocritical.
It will not work to the benefit or interests of the Borneo States.
It's not about being Kingmakers, but about being kinsmen, if not the political 'King's Men'. Be wary of this 'Politics of Deception'.
That said, helming the State government of the day is of paramount importance.
We must continue to promote local-based parties led by patriotic leaders to bring our fight for SEPARATION premised on the breaches and non-compliance of MA63.
If these 59 years had not taught us anything, then we deserve what we get by electing parrots and politicians who do not have the courage and political will to do the right things and do them right.
That NEEDS a rethinking, if not restrategising, to start on the right footing.
Our founding fathers may have good intentions but are obscured in vision by factors or circumstances within or beyond their control - like not paying enough heed to the knowledge that ALL the 'Malayan-based Parties' were founded on 'RACE' and 'RELIGION'.
Nothing has changed till today and they are unlikely to.
Worse, with corruption.
That leaves the BORNEO STATES to decide their own PATHS.
Which PATH would you CHOOSE - pragmatism or idealism ?
With ACTION, of course.
By PATRIOTS, not PARROTS, definitely.
Let us remember - "the RECOGNITION of the PROBLEM is the beginning of a SOLUTION.'
Regards and have a Blessed day.
No comments:
Post a Comment