Monday, April 5, 2021

SUPP SARAN PIHAK MEMPUNYAI PENDIRIAN JELAS

SUPP SARAN PIHAK MEMPUNYAI PENDIRIAN JELAS 






(BAHASA)

SUPP menyarankan agar semua pihak menyatakan pendirian mereka dengan jelas jika usulan pindaan Artikel 160 tidak dapat diselesaikan sebelum PRU15 (Borneo Post Sabtu, 3 April 2021)

KUCHING (3 Apr): Sarawak United People Party (SUPP) menyarankan bahawa jika usulan pindaan Artikel 160 Perlembagaan Persekutuan tidak dapat diselesaikan sebelum pilihan raya umum berikutnya, semua pihak yang memutuskan untuk menyertai dalam perjuangan, demi kepentingan Sarawak, diharapkan akan menyatakan pendirian mereka dengan jelas melalui manifesto pilihan raya mereka.

Jawapan rakyat: Drama sebegini tidak diperlukan. Sebagai ‘Kingmakers’, GPS hanya perlu membuat tindakan tegas dan meminta PM Muhyiddin dan Kerajaan PN membuka kembali Parlimen untuk bersidang  dan segera menyelesaikan isu tersebut. Usahlah ditunggu sehingga pilihan raya kerana rakyat Sarawak sudah bosan mendengarnya sejak 1963.

Dalam satu kenyataan hari ini, Presiden Dato Sri Dr Sim Kui Hian mengatakan bahawa mereka akan memikirkan semula sama ada mereka bersetuju atau tidak dengan cadangan Gabungan Parti Sarawak (GPS) untuk mengkaji semula MA63 dan meminda Artikel 160 Perlembagaan Persekutuan.

Jawapan rakyat: Tidak ada yang setuju atau tidak setuju. Perkara sebegini adalah tugas dan tanggungjawab yang harus digalas Kerajaan Negeri untuk melaksanakannya, sesuai dengan Artikel VIII MA63. Rakyat percaya  bahawa anda sebagai Kerajaan yang akan melindungi hak dan kepentingan Sarawak di bawah MA63. Lakukan sahaja.

“Ini untuk memastikan bahawa tafsiran Persekutuan Malaysia akan sesuai dengan Perjanjian Malaysia 1963 (MA63), bukan bermaksud persekutuan yang ditubuhkan di bawah Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1957.

Jawapan rakyat: Bapa pengasas telahpun menandatangani Perjanjian MALAYSIA. Sudah jelas bahawa Perlembagaan Persekutuan harus bertindak sesuai dengan Perjanjian yang telah dibuat.

"Bagi mereka yang berhasrat untuk bertanding di Sarawak, parti-parti dan juga calon individu harus melakukan hal yang sama, selain itu, mereka harus berjanji kepada rakyat Sarawak, memberitahu rakyat mengenai apa yang akan mereka lakukan. Jika tidak, mereka berkemungkinan akan pecah amanah , "Katanya.

Jawapan rakyat: Perkara pertama, MA63 harus menjadi proses yang berterusan, bukan hanya pada waktu pilihan raya. Sejak SUPP berada di Kerajaan Negeri selama bertahun-tahun, inilah masanya untuk mereka bertindak sepertimana yang telah diperkatakan.

Beliau berkata, Pindaan yang akan dibuat terhadap Perlembagaan Persekutuan, kerajaan Perikatan Nasional (PN) pada masa ini tidak akan dapat dilaksanakan tanpa sokongan kolektif oleh majoriti anggota Parlimen.

Jawapan rakyat: Banyak perkara boleh dilakukan untuk Sarawak ketika SUPP dan BN memperoleh majoriti dua pertiga. Sekarang anda tidak mempunyai nombor kedudukan dan anda cuba menyimpan selebihnya sebagai simpanan pada masa akan datang. Walaupun begitu, anda masih boleh menyampaikan usul di Parlimen. Nombor tersebut akan ada atau tidak. Kita akan melihat jika dapat memisahkan para “ahli patriot dari burung kakak tua

Dr Sim menegaskan bahawa untuk Sarawak khususnya, jaminan untuk janji pilihan raya adalah penting memandangkan terlalu banyak janji pilihan raya yang telah dilanggar oleh parti-parti politik dan calon mereka dalam beberapa tahun terakhir.

Jawapan rakyat: Memang - jika tidak, semua parti politik dan ahli politik akan menyembunyikan  sejarah mereka yang tidak menepati janji sebelum pilihan raya mereka.

Pakatan Harapan mempunyai pengalaman selama 22 bulan dalam Kerajaan.

SUPP dalam BN / GPS dan PN mempunyai pengalaman hampir 50 tahun.

Pada MA63, rakyat Sarawak masih ingat bahawa Negeri kita kehilangan atau haknya terhakis terutamanya semasa kerajaan BN / GPS dalam Kerajaan.

“Pakatan Harapan terkenal kerana memperlakukan janji mereka yang dibuat kepada Sarawak sebagai cek kosong tetapi tidak sah.

Jawapan rakyat: Jadi bagaimana jika PH 'terkenal kerana memperlakukan janji mereka yang dibuat ke Sarawak paling banyak adalah cek yang baik tetapi tidak sah'?

Bolehkah ini lebih buruk daripada SUPP dan BN / GPS kerana secara tidak sengaja menyerahkan hak milik Sumber Minyak & Gas kita kepada Petronas aka Kerajaan Persekutuan dan perairan laut wilayah kita dan mengurangkan status Sarawak dari 'salah satu rakan pengasas' menjadi 'hanya sebuah Negeri di Persekutuan Malaysia '?

"Banyak janji yang telah dibuat oleh mereka berkaitan dengan MA63, mereka bercakap besar dan bersuara keras mengenai hak dan sumber perlembagaan rakyat Sarawak dalam kempen pilihan raya, namun catatan menunjukkan bahawa mereka telah mengabaikan kepentingan Sarawak selama bertugas sebagai kerajaan  persekutuan," katanya.

Jawapan rakyat: Adakah ini usaha ibarat “hangat-hangat tahi ayam”?

Apabila SUPP dan BN / GPS mempunyai angka dan majoriti dua pertiga, mengapa masalah MA63 ini tidak diselesaikan dengan efektif ?

Adakah SUPP berteriak sekarang kerana perlu membuat beberapa suara, namun tidak relevan, jika tidak SUPP tidak signifikan yang telah menjadi sebahagian daripada GPS?

Di samping itu, Dr Sim menyatakan bahawa Kerajaan PH sebelumnya telah mengemukakan rang undang-undang pindaan perlembagaan pada April 2019 mengenai status Sabah dan Sarawak, tetapi itu adalah "muslihat politik", kerana MA63 tidak disentuh atau disebutkan.

“Untuk GPS, usulan pindaan oleh Kerajaan PH paling baik adalah muslihat politik, untuk menunjukkan bahawa PH telah memenuhi manifesto pemilihannya …… ​kita menginginkan sesuatu yang lebih substantif, kukuh dan berlandaskan semangat MA63.

Jawapan rakyat: Bukti telahpun dilihat dengan jelas. Sehingga usul telahpun diluluskan, kami masih akan menganggapnya sebagai SUPP / GPS 'dan' muslihat politik 'PN

"Oleh kerana PH tidak membetulkan kesalahan yang dibuat dalam pindaan perlembagaan 1976, anggota parlimen GPS menolak untuk menyokong rang undang-undang tersebut, Kerajaan Persekutuan PH tidak menerima cadangan balas GPS, sehingga situasi mereka telahpun buntu. Oleh kerana berlebihan luntuk mendapatkan mata politik untuk PH, ia menyebabkan semangat memperjuangan MA63 telah hilang, oleh itu rang undang-undang itu gagal, "katanya

Jawapan rakyat: Mereka telah melepaskan sesuatu yang amat beharga. Tidak ada gunanya menangis untuk sesuatu yang telah berlaku, tetapi oleh kerana SUPP dan BN / GPS bertanggungjawab untuk membenarkan pindaan Perlembagaan 1976, adalah wajar mereka menebus dosa-dosa masa lalu mereka dan bertaubat atas ketidakadilan 1976 yang dilakukan terhadap Sarawak.

Dr Sim mengatakan bahawa kenyataan terbuka Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam menyatakan "Sarawak bukan sebuah negeri; namun adalah sebuah 'wilayah", adalah langkah yang bermakna dan signifikan ke arah sasaran untuk mencapai status perlembagaan Sarawak sebagai salah satu daripada tiga wilayah di Malaysia seperti yang termaktub dalam MA63.

Jawapan rakyat: Perdana Menteri terdahulu telah mengunjungi Sarawak dan membuat kenyataan serupa dari kedudukan yang kuat. Namun kita masih menunggu 'keselamatan', yang berkaitan dengan MA63.

Ada pepatah bahawa ‘a drowning man will clutch at a straw’ dimana ianya bermaksud ‘keadaan yang amat terdesak. Kami berharap PM akan terus berada di sana ketika usul dibentangkan dan semoga SUPP / GPS akan terus bersama-sama dengan mereka ketika usul tersebut dibentangkan. Hanya masa akan menentukan. Haruskah Sarawak meraikan berdasarkan kenyataannya yang 'bermakna dan signifikan'?

"Bagi kebanyakan kita, situasi ini jelas seperti cahaya di hujung terowong ketika Perdana Menteri secara terbuka menyatakan istilah Sarawak adalah sebuah “wilayah”  tersebut pada hari Khamis lepas . Namun ianya hanya menandakan titik balik, permulaan baru perjalanan kita untuk menyelesaikan pelbagai masalah MA63 yang sudah lama tertangguh dengan kerajaan pusat.

Jawapan rakyat: Seperti yang dinyatakan sebelumnya, bukti yang telah jelas sudah dilihat. Pengisytiharan awam tidak mengubah apa-apa. Walaupun warga Sarawak mengharapkan hasil yang terbaik, Warga Sarawak juga bersedia menghadapi kekecewaan yang mungkin timbul.

Kekecewaan berdasarkan 'pengalaman lalu', iaitu, Sejarah adalah matapelajaran yang terbaik untuk dihayati dan sejarah mempunyai kebiasaan yang aneh untuk mengulanginya sendiri.

Warga Sarawak berharap, SUPP dan GPS / PN  dapat dibuktikan bersalah kerana telah menganiyai warga Sarawak.



➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

 (ENGLISH)

SUPP suggests all parties declare their stands plainly if proposed Article 160 amendment cannot be completed before GE15   ( Borneo Post Saturday, April 3rd, 2021 )

KUCHING (Apr 3): Sarawak United Peoples’ Party (SUPP) suggested that if the proposed amendment of the Article 160 of the Federal Constitution cannot be completed prior to the next general election, all parties which decide to join the race should, for the sake of Sarawak’s interest, declare their stands plainly and distinctly via their electoral manifestos.

Our reply: There’s no need for all this drama. As ‘Kingmakers’, GPS should just call the shots and get PM Muhyiddin and the PN Government to convene Parliament and get this sorted out immediately. Please don’t wait till the elections as Sarawakians are tired of hearing this since 1963.

In a statement today, its president Dato Sri Dr Sim Kui Hian said that this would confirm whether they agreed or disagreed with Gabungan Parti Sarawak (GPS)’s proposal to review the MA63 and amend the Article 160 of the Federal Constitution.

Our reply: There’s nothing to agree or disagree. This is the sacred duty of the State Government of the day to carry out, in accordance with Article VIII of MA63. We entrusted you as the Government to protect and safeguard Sarawak’s rights and interests under MA63. Just do it.

“This is to ensure that the interpretation of the Federation of Malaysia will eventually be in congruence with the Malaysia Agreement 1963 (MA63), not to mean the federation established under the Federation of Malaya Agreement 1957.

Our reply: Our founding fathers signed the MALAYSIA Agreement. It’s obvious that our Federal Constitution should reflect that.

“As for those intent to contest in Sarawak, the parties as well as the individual candidates should do the same, besides that, they have to pledge to fellow Sarawakians, tell our people what are they going to atone for any possible breach of trust later,” he said.

Our reply: First things first. MA63 should be an on-going and continuous process, not only during election time. Since SUPP has been in the State Government for many years, it’s time to put its money where its mouth is.

He said it is a fact that any amendment to be made on the Federal Constitution, the Perikatan Nasional (PN) government at present would not be able to deliver without the collective support by majority of the members of Parliament.

Our reply: Many things could have been done for Sarawak when SUPP and BN had the two-thirds majority. Now you don’t have the numbers and you are trying to hold the rest to ransom. Nevertheless, just get the motion tabled in Parliament. The numbers will be there or not. We shall see and be able to separate the patriots from the parrots.

Dr Sim pointed out that for Sarawak especially, such assurance for election pledges is important in view of too many electoral promises had been breached by political parties and their candidates in recent years.

Our reply: Indeed – most, if not all political parties and politicians have a history of not keeping their pre-election promises.

Pakatan Harapan had 22-months experience in Government.

SUPP in BN/GPS and PN had almost 50 years of experience.

On MA63, Sarawakians still remember that our State lost or had its rights eroded mainly during the BN/GPS tenure in Government.

“Pakatan Harapan is infamous for treating their pledges made to Sarawak as most a handsome but void blank cheque.

Our reply: So what if PH were ‘infamous for treating their pledges made to Sarawak at most a handsome but void cheque’ ?

Can it be worse than SUPP and BN/GPS for infamously surrendering ownership of our Oil & Gas Resources to Petronas aka Federal Government and our territorial sea waters and reducing Sarawak’s status from ‘one of the founding partners’ to ‘merely a State in the Federation of Malaysia’ ?

“Many of their promises were MA63 related, they talked big and shouted loud about the constitutional rights and resources of Sarawakians in election campaign, yet the record shows that they have neglected Sarawak interests during their stint as the federal government,” he said.

Our reply: Is this an attempt by the kettle to call the pot black ?

When SUPP and BN/GPS had the numbers and two-thirds majority, why were these MA63 issues not PROACTIVELY been resolved ?

Is SUPP shouting now because it needs to make some noises, however irrelevant, if not insignificant SUPP has become in GPS ?

Dr Sim further noted that the previous PH government has tabled a constitutional amendment bill in April 2019 on the status of Sabah and Sarawak, but it was a “political ploy”, as MA63 was neither touched nor mentioned.

“To GPS, the proposed amendment by the PH government was at best a cosmetic change or political ploy, to show that PH has fulfilled its election manifesto……we want something more substantive, solid and founded on the spirit of MA63.

Our reply: The proof of the pie is in the eating. Until the motion sees the light of day and is passed, we will still consider it as SUPP/ GPS’ and PN’s ‘political ploy’

“Since PH did not correct the mistake made in the 1976 constitutional amendment, MPs of GPS refused to support the bill, PH Federal Government didn’t accept GPS’s counter-proposal, so the situation was deadlocked. The farce was more to score political points for PH, it discarded the spirit of MA63, therefore the bill failed,” he said.

Our reply: He who let the horses out should round up them up and return them to the stable.

No use crying over spilt milk, but since SUPP and BN/GPS were responsible for allowing the 1976 Constitutional amendment to go through, it is only proper that they atone for their past sins and repent for the 1976 injustice done to Sarawak.

Dr Sim said that Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin’s open statement in declaring “Sarawak is not a state; it is a ‘wilayah’ (region)”, is a meaningful and significant step towards our target to achieve the constitutional status of Sarawak as one of the three regions of Malaysia as enshrined in MA63.

Our reply: Previous Prime Ministers had visited Sarawak and made similar statements from a position of strength. Yet we are still waiting for ‘salvation’, pertaining to MA63.

There’s a saying that ‘a drowning man will clutch at a straw’. We hope PM will still be there when the motion is tabled and hopefully SUPP/GPS will continue to swim or sink with him.

Only time will tell. That said, should Sarawak be celebrating based on his ‘meaningful and significant’ statement?

“To most of us, it looks like the light at the end of the tunnel when Prime Minister openly declared that Thursday. Yet it merely signifies a turning point, just a new beginning of our journey to settle various long-pending issues of MA63 with the federal government.

Our reply: As said earlier, the proof of the pie is in the eating. Public declarations don’t change anything. While we hope for the best outcome, we are also prepared for any disappointment that may come with it.

Disappointments based on ‘past experiences’, that is.

History is a good teacher and history has a strange habit of repeating itself.

We hope, for SUPP and GPS/PN’s sake to be proven wrong.



No comments:

Post a Comment