Sunday, December 20, 2020

SILENCE OF THE GPS LAMBS PART 2 - MALAYANISATION OF THE CIVIL SERVICE

 (ENGLISH)

 SILENCE OF THE GPS LAMBS 

PART 2-MALAYANISATION OF THE CIVIL SERVICE





When Sarawak joined in the formation of Malaysia together with Malaya, ‘Borneonisation of the public service’ in the state was an objective of the Federation of Malaysia as stated in the Inter-Governmental Committee Report 1962 and recognised in the Malaysia Agreement 1963.

Article 153 of the Federal Constitution requires that the natives of Sabah and Sarawak be treated in the same way as Malays in respect of reservation of quotas in the public service.

Article 39 of the Sarawak Constitution requires the Yang di-Pertua Negeri to ensure the reservation of offices in the public service to natives of such proportion as he deems reasonable.

However, today, anyone who has ever walked into any government department in Sarawak will tell you ‘Borneonisation’ has been replaced by ‘Malayanisation’. In fact, a cursory glance at the administration will tell you all that you need to know, about racism. 

 ‘Borneonisation’ has been replaced by ‘Malayanisation’

Abang Jo’s statement that “people from various races and religions should put aside their differences” is admirable, but perhaps before asking Sarawakians to do that, he as Sarawak CM should explain why there is almost 100% of one race in the top positions ?



Douglas Uggah, James Masing, Alex Nanta, Sim Kui Hian, Michael Manyin,  Penguang Manggil ‘dan lain-lain’  - clearly the positions of power and influence in the administration belong to one race and one religion, and obviously contradicts Abang Jo’s statement that “not one race rules Sarawak”. 

Are you all oblivious to the facts or deliberately looking the other way ?

https://www.theborneopost.com/2020/12/11/age-and-experience-vital-in-governing-sarawak-masing-tells-young-dayak-politicians/

Maybe James Masing is correct and his people simply do not have the skills for such jobs ? 

Meanwhile the Chinese are being represented by simple-minded folks in GPS, who would trade the position of their people for a piece of empty land to build a memorial.


AMENDMENT TO ARTICLE 16

In February 2020  Abang Johari said the amendment of Article 16 of the Sarawak Constitution “is unnecessary in view that the legislation has stated very clearly that only Sarawakians can stand in the State Election”.

https://www.theborneopost.com/2020/02/19/abang-johari-legislation-is-very-clear-no-need-to-amend-article-16-of-sarawak-constitution/

It is not in dispute that barely a year passed before the amendment was passed. The new Bill to amend Article 16 of the Sarawak Constitution, was passed in the Sarawak State Assembly on November 12th 2020. 

Under this amendment, not only natural-born Sarawakians are eligible to be elected as DUN members. If we don’t change this government, one day, a Kelantanese from PAS will one day become the ADUN for Padungan. 

The proverbial Camel has now entered the tent and it has done so right under the nose and watch of Abang Jo. 

This is the Chief Minister you all are supporting and facilitating, “whose words mean nothing, and do not reflect his actions”. 

On one hand he pledges to protect Sarawak, on the other he opens the floodgates for non-Sarawakians.

In the meantime, Sim Kui Hian has been recorded as saying that the amendment states that “you must be born in Sarawak, ONLY born in Sarawak”  to qualify for the DUN. Come on man, please la Sim! 

Your father is “Ya Botol”, you also meh ?   


Next - in PART 3

‘SARAWAK DARUL HANA’ or ‘SARAWAK, LAND OF THE HORNBILLS’  ?



➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

(BAHASA MELAYU) 

BAHAGIAN 2- SILENCE OF THE GPS LAMBS 


MELAYANISASI DALAM PERKHIDMATAN SIVIL


Ketika Sarawak bergabung dalam pembentukkan Malaysia bersama-sama dengan Tanah Melayu, ‘Borneonisation of the public service’ di negeri ini adalah objektif Persekutuan Malaysia seperti yang dinyatakan dalam Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan 1962 dan diakui dalam Perjanjian Malaysia 1963.

Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa penduduk asli Sabah dan Sarawak seharusnya  diperlakukan dengan cara yang sama seperti orang Melayu sehubungan dengan pengambilan kuota dalam perkhidmatan awam.

Artikel 39 Perlembagaan Sarawak menuntut Yang Di-Pertua Negeri untuk memastikan kuota untuk mengisi kekosongan jawatan di pejabat Kerajaan untuk orang asal Sarawak mengikut nisbah yang patut mengikut budi bicara beliau.  

Namun, pada hari ini, sesiapa yang pernah memasuki mana-mana jabatan kerajaan di Sarawak akan memberitahu kita  mengenai ‘Borneonisation’ telah digantikan dengan ‘Malayanisation’. Sebenarnya, pentadbiran akan memberitahu kita semua mengenai apa yang perlu kita ketahui untuk memasuki jabatan Kerajaan , iaitu dengan istilah perkauman.

Abang Jo menyatakan bahawa "orang dari pelbagai bangsa dan agama harus mengetepikan perbezaan mereka" ianya amat mengagumkan, tetapi, sebelum meminta orang Sarawak untuk melakukan itu, dia sebagai CM Sarawak harus menjelaskan mengapa terdapat hampir 100% satu perlumbaan di kedudukan teratas?

Douglas Uggah, James Masing, Alex Nanta, Sim Kui Hian, Michael Manyin, Penguang Manggil 'dan lain-lain' - jelas menunjukkan kedudukan kuasa dan pengaruh dalam pentadbiran adalah milik satu kaum dan satu agama, dan jelas bertentangan dengan pernyataan Abang Jo "Tidak satu kaum memerintah Sarawak". Adakah anda semua tidak sedar akan fakta atau sengaja melihat sebaliknya? https://www.theborneopost.com/2020/12/11/age-and-experience-vital-in-governing-sarawak-masing-tells-young-dayak-politicians/ 

Mungkin pendapat James Masing adalah betul dan rakyatnya tidak mempunyai kemahiran untuk melakukan pekerjaan tersebut? Sementara itu orang Cina yang diwakili oleh orang-orang yang berfikiran sederhana dalam GPS, yang akan memperdagangkan kedudukan rakyat mereka untuk sebidang tanah kosong untuk membina kenangan dan ingatan.

PINDAAN PERKARA 16

Pada Februari 2020 Abang Johari menyatakan pindaan Artikel 16 Perlembagaan Sarawak "tidak diperlukan kerana undang-undang telah menyatakan dengan jelas bahawa hanya orang Sarawak yang dapat bertanding dalam Pilihan Raya Negeri".

https://www.theborneopost.com/2020/02/19/abang-johari-legislation-is-very-clear-no-need-to-amend-article-16-of-sarawak-constitusi/

Tidak ada pertikaian setelah hampir setahun berlalu sebelum pindaan itu disahkan. Rang Undang-Undang baru untuk meminda Artikel 16 Perlembagaan Sarawak, telah disahkan di Dewan Negeri Sarawak pada 12 November 2020.

Di bawah pindaan ini, bukan sahaja rakyat asli Sarawak yang layak dipilih sebagai anggota DUN. Sekiranya kita tidak menukar Kerajaan ini, suatu hari, orang Kelantan dari PAS akan menjadi ADUN untuk Padungan.

Pepatah mengatakan bahawa jika Unta telah memasuki khemah dan ia akan merosakkan segalanya jika orang di dalam khemah tersebut tidak menghalangnya masuk seperti Abang Jo. Inilah Ketua Menteri yang anda semua sokong dan banggakan. Kata-katanya tidak berguna, dan tidak mencerminkan tindakannya".

Dia berjanji untuk melindungi Sarawak, di sisi lain dia membuka pintu belakang untuk orang bukan Sarawak.Sementara itu, Sim Kui Hian memberitahu bahawa pindaan tersebut menyatakan bahawa "anda mesti dilahirkan di Sarawak, HANYA dilahirkan di Sarawak" untuk memenuhi syarat untuk DUN. Come on man, tolong la Sim!

Ayah anda adalah "Ya Botol", anda juga begitu?

Seterusnya - dalam BAHAGIAN 3

‘SARAWAK DARUL HANA’ atau ‘SARAWAK, TANAH HORNBILL’?


No comments:

Post a Comment