Saturday, July 16, 2022

Kenapa 'Malaysian Malaysia' dan BUKAN 'MALAYAN Malaysia' ? - menurut MA63

 Kenapa 'Malaysian Malaysia' dan BUKAN 'MALAYAN Malaysia' ?

- menurut MA63



Adakah Malaysia hanya untuk orang Melayu dan Islam sahaja? Sudah tentu tidak !

Jika boleh kita katakan - ini adalah cara yang sempit jika bukan 'cara Malaya' untuk melihat 'Konsep Malaysia' tentang 'Malaysian Malaysia' yang diasaskan dan diasaskan berdasarkan Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan 1962 (IGC 1962) dan rundingan yang membawa kepada pemeteraian MA63 pada 9/7/1963 yang memuncak dengan pembentukan Malaysia pada 16/9/1963.

Ia banyak bercakap mengenai '1-Malaysia' dan 'Keluarga Malaysia' apabila Kerajaan Persekutuan dan Kepimpinan kita secara konsisten tidak selaras dengan prinsip asas ini, menurut MA63. Mereka cukup tahu bahawa 'tanpa MA63, tiada Malaysia' atau diterjemahkan sebagai 'tiada Sarawak, tiada Sabah = Tiada Malaysia'

PERSEKUTUAN MALAYSIA telah, dan masih dianggap oleh ramai orang Malaya/Pemimpin Persekutuan sebagai 'LANJUTAN LEBIH BESAR MALAYA' dengan Sarawak dan Sabah sebagai 'negeri tambahan'. Jika itu berlaku, Sarawak dan Sabah tidak akan bersetuju dengannya.

Malah 'Bapa Malaysia', Tunku Abdul Rahman telah menjelaskan dengan jelas bahawa 'berbilang kaum' dan 'berbilang agama' akan menjadi jalan ke hadapan dan Malaysia BUKAN Negara Islam tetapi Negara Sekular dengan Perlembagaan Sekular.

Sungguh menyedihkan Sarawak diheret ke dalam polemik kaum dan agama di Tanah Melayu yang ‘berterusan’ ini, walaupun dalam keadaan bergolak itu.

Perlembagaan Sarawak kita, yang dirangka mengikut 'Sembilan Prinsip Kardinal' melambangkan cara hidup penerimaan berbilang kaum dan agama yang harmoni yang tidak tercemar yang mana orang Sarawak begitu terbiasa, alpa kepada kaum atau agama. Politik di Sarawak, pada umumnya, tidak mempunyai konotasi perkauman atau agama.

Ini terbukti dengan penubuhan dan komposisi pelbagai parti politik di Sarawak - kebanyakannya berbilang kaum/agama.

Tetapi bukan halaman belakang politik Tanah Melayu di mana politik sebahagian besarnya berteraskan kaum dan agama yang mana Kerajaan Malaya/Persekutuan telah cuba EKSPORT dan MENGENAKKAN ke atas Sekular Fairland Sarawak secara langsung atau melalui ‘proksi tempatan’ mereka.

Sehinggakan Pemimpin Negeri kita yang 'tunduk' terpaksa melunturkan pendirian mereka untuk melindungi hak dan kepentingan Sarawak, seperti yang termaktub dalam MA63, untuk menampung tuntutan dan syarat Putrajaya dan Rakan Gabungan Persekutuan mereka.

Yang menyusahkan, acap kali Pemimpin-pemimpin Negeri kita juga tampil sebagai 'orang bawahan' kepada Pemimpin Umno/Pas.

Lebih teruk, ada juga yang 'berganding bahu' sebagai rakan sejenayah dalam 'jenayah politik' untuk merompak Sarawak menggunakan politik 'doublespeak' dan gangguan massa di sepanjang jalan cerita politik 'koboi dan India'.

Di situlah letak ironi dan percanggahan kepentingan Pemimpin Negeri kita - di satu pihak mengisytiharkan berang untuk menjaga dan melindungi hak dan kepentingan Sarawak 'kepada MA63' sambil 'tunduk' kepada agenda 'perkauman dan agama' Umno, MIC, MCA dan juga Pas.

Jika ini bukan 'pasak persegi dalam situasi lubang bulat', maka apakah itu?

Kerjasama' atau akur dengan agenda Putrajaya 'berteraskan kaum dan agama' ini lebih merupakan PILIHAN untuk kepentingan politik dan panjang umur daripada keinginan sebenar untuk memajukan 'negeri model' Sarawak yang 'perpaduan dan harmoni dalam kepelbagaian' selari dengan semangat MA63.

Macam mana boleh jadi?

Memandangkan kini terdapat PILIHAN ALTERNATIF di peringkat Persekutuan untuk gabungan berbilang kaum dan agama untuk menggerakkan KEDUA-DUA Malaysia dan Sarawak ke hadapan pada jajaran yang betul untuk 'Malaysian Malaysia'.

Pendek kata, kita tak boleh makan kek tu kan?

Tetapi 'darah' kelihatan lebih pekat daripada air, seperti yang ditunjukkan oleh 'kecenderungan politik' Kepimpinan Negeri kita selama ini. Ia kelihatan berazam, jika tidak berazam untuk meneruskan 'Malayanisasi dan Islamisasi' Sarawak walaupun dinafikan. Ini menimbulkan persoalan – bagaimanakah ini selaras dengan ikrarnya ‘untuk memperjuangkan hak dan kepentingan Sarawak’ di bawah MA63?

 'Secular Fairland Sarawak' nampaknya seperti 'anomali' dalam persamaan, bukan?

Melainkan seseorang memilih untuk berpaling ke arah lain, 'bukti' semuanya ada, secara langsung atau tidak langsung - secara terbuka atau secara halus. Malah Perdana Menteri Sarawak kita bergema Umno dan Pas' pada 'Piagam Madinah' dan berkata bahawa Kerajaan Sarawak akan menggunakan prinsip 'Piagam Madinah' untuk mentadbir Sarawak. Ini, dengan sendirinya bertentangan dengan Perlembagaan SEKULAR Sarawak yang dipandu oleh Sembilan Prinsip Kardinal. Sebutan itu, jika tidak menggunakan Piagam Madinah membayangkan bahawa Malaysia adalah ‘Negara Islam’, atau menuju ke arah satu, dan dengan persatuan, mengheret Sarawak ke tempat yang sama dengan Umno dan Pas. 

Kami menyedihkan kerana kedudukan, kemasyhuran dan keselesaan mungkin telah berubah dan mengaburkan pandangan ramai pemimpin tempatan kita serta penjajaran mereka setakat Sekular Fairland Sarawak berkenaan. Hala tuju pelayaran kapal muhibah Fairland Sarawak sememangnya menimbulkan kebimbangan apabila kita masih bergelut dengan isu asas seperti jalan berlubang, komunikasi yang lemah dan pembangunan infrastruktur yang lemah, terutamanya di kawasan luar bandar. Buat ejekan janji-janji kemajuan dan pembangunan yang lebih baik untuk Sarawak selepas menyertai pembentukan Malaysia.

Sebaliknya, kita juga telah mundur sebagai polarisasi dan diskriminasi perlahan-lahan tetapi pastinya membangkitkan kepala hodoh mereka di bawah 'pecah dan perintah' seperti yang dilihat dalam perwakilan miring dalam Perkhidmatan Awam kita serta dalam syarikat dan agensi berkaitan awam dan kerajaan yang lain.

Kami mengimbas kembali dengan penuh kesukaan, jika tidak mengagumi hari-hari yang ‘lalu’ di mana SEMUA rakyat Sarawak boleh berinteraksi - duduk, minum, bergembira dan ketawa - BERSAMA-SAMA, mengabaikan kaum atau agama, seperti yang dilambangkan oleh cara hidup penerimaan kita yang tidak dicemari.

Ironinya, mereka yang cuba mempromosikan 'masa lalu' Sarawak ini dianggap sebagai membincangkan 'isu sensitif kaum dan agama'. Macam mana boleh jadi?

Jika rakyat Sarawak telah melakukan hak ini sejak sekian lama, siapakah ‘pakar kaum dan agama’ ini untuk memberitahu kami cara melakukannya dengan betul?

Jika kita MEMILIH untuk berdiam diri dan tidak berbuat apa-apa, maka kita berhak mendapat apa yang kita dapat.

“Sejarah tanpa Sains Politik tidak membuahkan hasil,

 Sains Politik tanpa Sejarah tidak mempunyai akar.

Sekular Fairland Sarawak – menjadi, atau tidak menjadi ?


************************

(English Version)

Why a ‘Malaysian Malaysia’ and NOT a ‘MALAYAN Malaysia’ ?
- pursuant to MA63

Is Malaysia only for the Malays and Muslims ? Of course not !

If we may say - this is a narrow if not a ‘Malayan way' of looking at the 'Malaysia Concept' of a 'Malaysian Malaysia' which was premised and founded on the basis of the Inter-Governmental Committee Report 1962 (IGC 1962) and the negotiations leading to the signing of MA63 on 9/7/1963 culminating in the formation of Malaysia on 16/9/1963

It speaks a lot about '1-Malaysia' and 'Keluarga Malaysia' when our Federal Government and Leadership are consistently out of alignment with these basic principles, pursuant to MA63. They know well enough that 'without MA63, there is no Malaysia' or translated as 'no Sarawak, no Sabah = No Malaysia'

The FEDERATION of MALAYSIA had, and still has perceived by many Malayans/ Federal Leaders as 'an EXTENSION of GREATER MALAYA' with Sarawak and Sabah as the ‘additional states’. If that had been the case, Sarawak and Sabah would not have agreed to it.
Even ‘Bapa Malaysia’, Tunku Abdul Rahman had made it rclear that ‘multi-racialism’ and ‘multi-religious’ shall be the way forward and Malaysia is NOT an Islamic State but a Secular Country with a Secular Constitution.

It's sad that Sarawak was dragged into this ‘on-going’ Malaya’s race and religious polemics, notwithstanding the circumstances during those turbulent times.

Our Sarawak Constitution, framed along the 'Nine Cardinal Principles' epitomised the harmonious multi-racial and multi-religious unadulterated acceptance way of life which Sarawakians are so accustomed to, oblivious to race or religion. Politics in Sarawak was, by large, devoid of racial or religious connotations.

This is evidenced by the set-up and composition of the various political parties in Sarawak - mostly multi-racial/multi-religious.

But not Malaya's political backyard where politics is largely race and religion-driven which the Malayan/Federal Government have been trying to EXPORT to and IMPOSE on Secular Fairland Sarawak directly or via their ‘local proxies’.

So much so that even our 'subservient' State Leaders have to soften their stand of protecting the rights and interests of Sarawak, as enshrined in MA63, to accomodate the demands and conditions of Putrajaya and their Federal Coalition Partners.

Trouble is, many a time, our State Leaders even appeared to conduct themselves as 'subordinates' to Umno/Pas Leaders.

Worse, some even worked 'hand in glove' as accomplices in 'political crime' to rob Sarawak using politics of ‘doublespeak’ and mass distraction along the ‘cowboy and Indian’ political story-line.

 

Therein lies the irony and conflict of interests of our State Leaders - on one hand proclaiming to furiously safeguarding and protecting Sarawak's rights and interests ‘ to MA63’ while ‘submitting’ to the 'race and religious' agenda of Umno,MIC, MCA and even Pas.
If this were not a ‘square peg in a round hole situation’, then what is it ?

This 'collaboration' or acquiescence with the 'race and religious-driven' agenda of Putrajaya is more of a CHOICE for political expediency and longevity than a real desire to further Sarawak's 'model state' of ‘unity and harmony in diversity’ in sync with the spirit of MA63.

How can that be?

Given that there is now a CHOICE of an ALTERNATIVE at the Federal level for a multi-racial and multi-religious coalition to move BOTH Malaysia and Sarawak forward on the right alignment for a 'Malaysian Malaysia'.

In short, we can't have the cake and eat it, can we?

But 'blood' seems thicker than water, as our State Leadership’s ‘political leanings’ over the years have shown. It looks determined, if not resolute to continue the 'Malayanisation and Islamisation' of Sarawak despite the denials. This begs the question – how does this reconcile with its pledge ‘to fight fiercely for Sarawak’s rights and interests’ under MA63 ?

 ‘Secular Fairland Sarawak’ does seem like an ‘anomaly’ in the equation, doesn’t she ?

Unless one chooses to turn the other way, the 'evidences' are all there, directly or indirectly - openly or subtly. Even our Sarawak Premier echoed Umno and Pas' on the ‘Medina Charter’ and said that the Sarawak Government will apply the principles of the 'Medina Charter' to govern Sarawak. This, by itself runs contrary to the SECULAR Constitution of Sarawak as guided by the Nine Cardinal Principles. The mention, if not application of the Medina Charter implies that Malaysia is an ‘Islamic State’, or heading towards one, and by association, dragging Sarawak into the same bed as Umno and Pas.

It saddens us that positions, fame and comfort had probably changed and blurred the vision of many of our local leaders as well as their alignment insofar as Secular Fairland Sarawak is concerned. The direction that the goodwill ship of Fairland Sarawak is sailing does give cause for concern when we are still grappling with basic issues like potholes, poor communications and weak infrastructure development, largely in the rural areas. Make a mockery of the promises of improved progress and development for Sarawak after joining in the formation of Malaysia.

Instead, we have also regressed as polarisation and discrimination slowly but surely rear their ugly heads under the ‘divide and rule’ as seen in the lop-sided representation in our Civil Service as well as in other public and government-linked companies and agencies.
We look back with fondness, if not admiration of the days ‘gone by’ where ALL Sarawakians could interact - sit, drink, have fun and laugh – TOGETHER, oblivious to race or religion, as epitomised by our unadulterated acceptance way of life.


Ironically, those who try to promote this 'good old days' Sarawak are perceived as discussing 'sensitive issues of race and religion'. How can that be?
If Sarawakians have been doing these right for ages, who are these ‘race and religious experts’ to tell us how to do it right ?

If we CHOOSE to keep quiet and do nothing, then we deserve what we get.

“History without Political Science bears no fruit,
 Political Science without History has no roots.”

Secular Fairland Sarawak – to be, or not to be ?

No comments:

Post a Comment