KISAH BENAR - Bagaimana ‘Majoriti’ menjadi ‘Golongan Minoriti’ – FASA 1 (SABAH)
*(4) Isu Pendatang Tanpa Izin (PATI) di Sabah
Isu ini unik di Sabah. Pada tahun 1980-an, KDM peribumi mula menegaskan diri mereka secara politik (Loh, 1992).
Pada tahun 1985 Joseph Pairin Kitingan menubuhkan Parti Bersatu Sabah (PBS) sebagai platform politik untuk memperjuangkan politik untuk KDM dan bukan Islam di Sabah. PBS memenangi pilihan raya negeri 1985 dan 1986 walaupun kerajaan persekutuan memberikan sokongan terbuka kepada parti berasaskan Islam Sabah.
Kebangkitan KDM membawa kepada operasi rahsia yang biasa dirujuk sebagai ‘Projek M’ yang dinamakan sempena nama Perdana Menteri (Mahathir) pada masa itu. Projek M melibatkan pemberian kerakyatan Malaysia kepada orang Islam haram Filipina dan Indonesia di Sabah untuk mengubah keputusan pengundian di Sabah (Sadiq, 2003).
Pada tahun 1976, terdapat dua puluh dua kerusi majoriti KDM di DUN. Tiga dekad kemudian, pada tahun 2008, hanya terdapat tiga belas kerusi majoriti KDM.
Bezakan ini dengan kerusi majoriti Muslim.
Pada tahun 1976 terdapat lapan belas kawasan pilihan raya majoriti Islam; ini meningkat kepada tiga puluh enam pada tahun 2008.
Penduduk Sabah meningkat sebanyak 390 peratus dalam tempoh 1970 hingga 2010, menjadikan Sabah sebagai negeri majoriti Islam menjelang awal 1990-an. (Chin, 2014b: 172).
Malah Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang ditubuhkan pada 2013 membuat kesimpulan bahawa adalah 'lebih mungkin daripada tidak' bahawa 'Projek M' wujud dan beribu-ribu PATI telah dikeluarkan kad pengenalan Malaysia untuk membolehkan mereka mengundi BN/UMNO dalam Sabah (Boo, 2013).
Seorang saksi yang terlibat dalam pengeluaran kad pengenalan ini dengan bangganya memberitahu RCI bahawa beliau melihat tanggungjawabnya untuk menambah bilangan warga Islam di Sabah bagi memastikan penguasaan Islam. (Murib, 2013).
*Sumber: Perjanjian Malaysia 1963 (MA63): Sabah dan Sarawak dan Politik Keluhan Sejarah oleh Profesor James Chin
Jika ‘Sabah mempunyai ‘PROJECT IC’ atau ‘PROJECT M’ apakah yang membuatkan kita berfikir bahawa SARAWAK tidak akan mempunyai ‘PROJEK’ dengan objektif yang sama?
Sebenarnya benih itu sudah pun disemai sejak BN/UMNO berkuasa.
Bagaimana ‘Majoriti’ menjadi ‘Golongan Minoriti’ – FASA 2 (SARAWAK)
Manipulasi Politik di Sarawak – ‘GERRYMANDERING’
Selama hampir 50 tahun, kerajaan GPS (bekas BN) telah dipilih dan diamanahkan untuk mentadbir Sarawak.
Malangnya, sejak 1963, Sarawak masih menjadi antara negeri termiskin di Malaysia dan sistem demokrasi politik kita telah dimanipulasi dan dikompromi secara halus tetapi pasti.
Melalui manipulasi struktur politik dan penetapan sempadan pengundian, minoriti boleh memilih kerajaan baharu.
Melalui manipulasi ini dan dengan perpecahan dan pemerintahan di kalangan kaum, orang Cina dan Dayak (yang bersama-sama merupakan majoriti lebih 66% daripada penduduk di Sarawak) menjadi “minoriti” di DUN, dalam Kabinet dan di kalangan penjawat kanan kerajaan.
Melalui Penetapan Sempadan Pengundian mengikut saiz
Pada 2016, terdapat 82 kerusi DUN dan 1,139,643 pengundi berdaftar; dengan purata 13,898 pengundi setiap kawasan.
Jika dilihat lebih dekat, 46 daripada 82 ahli DUN telah dipilih di kawasan yang mempunyai bilangan pengundi di bawah purata; paling rendah hanya 6,749 di N24 Sadong Jaya.
Ini meninggalkan 36 ahli DUN yang dipilih dengan jumlah pengundi melebihi purata; yang tertinggi ialah 32,233 pengundi di N54 Pelawan.
Dalam erti kata lain, Pelawan mempunyai 4.8 kali lebih banyak pengundi berdaftar daripada Sadong Jaya.
36 kawasan DUN ini mempunyai 698,446 pengundi manakala 46 kawasan DUN hanya mempunyai 441,201 pengundi.
Untuk membentuk Kerajaan Sarawak, menang hanya 42 daripada 82 kerusi DUN sudah memadai. Dalam erti kata lain, 368,628 pemilih berdaftar di 42 kawasan pilihan raya dengan bilangan pemilih berdaftar kurang daripada purata boleh membuat keputusan mengenai kerajaan seterusnya.
Malah, dengan mengandaikan 70% keluar mengundi, maka hanya 258,040 pengundi berdaftar (22.6% daripada semua pengundi berdaftar) atau kurang daripada 10% daripada keseluruhan penduduk Sarawak boleh memilih apa yang dipanggil "Kerajaan Majoriti".
Melalui Manipulasi Sempadan Mengundi Mengikut Kaum
Sempadan pengundian kawasan pilihan raya juga dimanipulasi oleh kumpulan kaum atau kumpulan etnik; mewujudkan lebih banyak kerusi DUN untuk orang Melayu dan Melanaus dan kurang kerusi DUN untuk orang Cina seperti yang ditunjukkan di bawah:-
| Populasi | % | ADUN | |
Nombor | % | |||
Malay | 599,600 | 23.2% | 23 | 28% |
Dayak | 1,116,000 | 43.2% | 36 | 44% |
Chinese | 596,100 | 23.1% | 16 | 19% |
Melanau | 132,600 | 5.1% | 7 | 9% |
Lain-lain | 16,000 | 0.6% | 0 | 0% |
Bukan Warganegara | 122,700 | 4.8% | 0 | 0% |
JUMLAH | 2,583,000 | 100.0% | 82 | 100% |
*Berdasarkan angka 2013
JIKA ANDA SAYANGKAN SARAWAK. JIKA ANDA SAYANGKAN ANAK ANDA. JIKA ANDA PERCAYA PADA KEADILAN…….
RAKAN-RAKAN SARAWAKIAN – ADAKAH ANDA NAMPAK APA YANG KAMI LIHAT ?
JIKA ANDA MELIHAT – APA AKAN ANDA LAKUKAN, sebagai PENGUNDI YANG BIJAK?
JIKA ANDA TIDAK MELIHAT – SILA BUKA MATA dan BANGUN, demi ANAK-ANAK ANDA dan GENERASI SARAWAKIAN MASA DEPAN.
KATAKAN ‘TIDAK !’ kepada semua manipulasi politik RAKYAT dan NEGARA kita oleh ahli politik yang tidak bertanggungjawab ini dalam Kerajaan.
MEREKA LAYAK DIKELUARKAN DARI PEJABAT OLEH KAMI – KUASA RAKYAT. KUASA RAKYAT ADALAH!!! ADAKAH ANDA BERSEDIA UNTUKNYA – PRU-15 ?
*********************************
(English Version)
KISAH BENAR - How ‘The Majority’ became ‘The Minority’ – PHASE 1 (SABAH)
*(4) The Pendatang Tanpa Izin (PTI) Issue in Sabah
This issue is unique to Sabah. In the 1980s, the indigenous KDM began to assert themselves politically (Loh, 1992).
In 1985 Joseph Pairin Kitingan established Parti Bersatu Sabah (PBS) as the political platform to fight politically for the KDM and non-Muslims in Sabah. PBS won the 1985 and 1986 state elections despite the federal government’s open support for Sabah Muslim-based parties.
The rise of KDM led to a covert operation commonly referred to as ‘Project M’ named after the Prime Minister (Mahathir) at the time. Project M involved giving Malaysian citizenship to illegal Filipino and Indonesian Muslims in Sabah in order to alter the voting outcome in Sabah (Sadiq, 2003).
In 1976, there were twenty-two KDM-majority seats in the state assembly. Three decades later, in 2008, there were only thirteen KDM majority seats.
Contrast this with Muslim-majority seats.
In 1976 there were eighteen Muslim-majority constituencies; this increased to thirty-six in 2008.
Sabah’s population increased by 390 per cent during the period from 1970 to 2010, making Sabah a Muslim-majority state by the early 1990s. (Chin, 2014b: 172).
Even a Royal Commission of Inquiry (RCI) established in 2013 came to the conclusion that it is ‘more likely than not’ that ‘Project M’ exists and thousands of PTIs were issued Malaysian identity cards to allow them to vote for BN/UMNO in Sabah (Boo, 2013).
One witness who was involved in issuing these identity cards told the RCI proudly that he saw it as his duty to increase the number of Muslim citizens in Sabah to ensure Muslim dominance. (Murib, 2013).
*Source: The 1963 Malaysia Agreement (MA63): Sabah and Sarawak and the Politics of Historical Grievances by Professor James Chin
If ‘Sabah had ‘PROJECT IC’ or ‘PROJECT M’ what makes us think that SARAWAK would not have ‘PROJECTS’ with similar objectives?
In fact, the seeds had already been sown since BN/UMNO came to power.
How ‘The Majority’ became ‘The Minority’ – PHASE 2 (SARAWAK)
Political Manipulation in Sarawak – ‘GERRYMANDERING’
For nearly 50 years, the GPS (ex-BN) government has been elected and entrusted to govern Sarawak.
Sadly, since 1963, Sarawak is still among the poorer states in Malaysia and our political democratic system has been subtly but surely manipulated and compromised.
Through manipulation of political structure and fixing of voting boundaries, a minority can elect a new government.
Through this manipulation and by divide and rule among races, the Chinese and Dayaks (who together constitute majority of over 66% of the population in Sarawak) become “minorities” in DUN, in Cabinet and among the senior government servants.
Through Fixing of Voting Boundaries by sizes
In 2016, there were 82 DUN seats and 1,139,643 registered voters; averaging 13,898 voters per constituency.
At a closer look, 46 out of 82 DUN members were elected in constituencies with below average number of voters; the lowest being only 6,749 in N24 Sadong Jaya.
This left with 36 DUN members elected with above average number of voters; the highest being 32,233 voters in N54 Pelawan.
In other words, Pelawan has 4.8 times more registered voters than Sadong Jaya.
These 36 DUN constituencies have 698,446 voters while 46 DUN constituencies have only 441,201 voters.
To form a Sarawak Government, winning only 42 out of 82 DUN seats will suffice. In other words, 368,628 registered voters in the 42 constituencies with less than average number of registered voters can decide on the next government.
In fact, assuming 70% voter turnout, then just only 258,040 registered voters (22.6% of all registered voters) or less than 10% of the entire population of Sarawak can elect a so called “Majority Government”.
Through Manipulation of Voting Boundaries by Races
The voting boundaries of constituencies are also being manipulated by grouping of races or ethnic groups; creating more DUN seats for the Malays and Melanaus and less DUN seats for the Chinese as shown below: -
| Population | % | ADUN | |
Number | % | |||
Malay | 599,600 | 23.2% | 23 | 28% |
Dayak | 1,116,000 | 43.2% | 36 | 44% |
Chinese | 596,100 | 23.1% | 16 | 19% |
Melanau | 132,600 | 5.1% | 7 | 9% |
Others | 16,000 | 0.6% | 0 | 0% |
Non-Citizen | 122,700 | 4.8% | 0 | 0% |
TOTAL | 2,583,000 | 100.0% | 82 | 100% |
*Based on 2013 figures
IF YOU LOVE SARAWAK. IF YOU LOVE YOUR CHILDREN. IF YOU BELIEVE IN JUSTICE…….
FELLOW SARAWAKIANS – DO YOU SEE WHAT WE SEE ?
IF YOU SEE – WHAT WOULD YOU DO, as WISE VOTERS?
IF YOU DON’T SEE – PLEASE OPEN YOUR EYES and WAKE UP, for the SAKE of YOUR CHILDREN and the FUTURE GENERATIONS OF SARAWAKIANS.
SAY ‘NO !’ to all these political manipulations of our PEOPLE and COUNTRY by these unscrupulous politicians in Government.
THEY DESERVE TO BE BOOTED OUT FROM OFFICE BY US – KUASA RAKYAT. PEOPLES’ POWER IT IS !!! ARE YOU READY FOR IT – PRU-15 ?
No comments:
Post a Comment