Wednesday, August 24, 2022

IMBAS KEMBALI: 22 APRIL 2018 – MASIH RELEVAN - UNTUK DIKONGSI LAGI

 IMBAS KEMBALI: 22 APRIL 2018 – MASIH RELEVAN - UNTUK DIKONGSI LAGI

HTTPS://SARAWAKVOICE.COM/2018/04/22/THE-FALLACY-OF-THE-BARISAN-NASIONAL-SARAWAK-MANIFESTO/

 


 

‘KEKELIRUAN MANIFESTO BN SARAWAK; DIISTILAHKAN DALAM PERKATAAN YANG BERBEZA’

“Manifesto BN Sarawak yang dilancarkan baru-baru ini gagal menangkap imaginasi rakyat Sarawak kerana mereka bukan sahaja gagal mengiktiraf kedudukan kita yang sah di bawah Perjanjian Malaysia 1963, tetapi juga mengulangi banyak lagi janji-janji masa lalu yang tidak pernah ditunaikan, hanya diistilahkan dalam perkataan yang berbeza.”

CATATAN KAMI: Ia memerlukan sokongan dwi-partisan untuk memastikan MA63 dimasukkan ke dalam Perlembagaan Persekutuan, dengan itu memberikannya kuasa undang-undang. Tanggungjawab kini berada pada Kerajaan Negeri Sarawak pada hari itu untuk mengambil cabaran dan melihat melalui pematuhan dan pelaksanaan yang sudah lama tertangguh.

Ini jelas membuktikan bahawa 'tiada banyak' akan dilakukan secara serius ke atas MA63 sekiranya Umno-BN terus mendominasi Kerajaan Persekutuan dengan sokongan tersirat daripada GPS yang mengaku dirinya 'Kingmakers' aka bekas BN.

“Pertamanya, walaupun selepas lawatan yang dipublikasikan tinggi dan dibiayai secara terbuka ke London, kerajaan BN tidak banyak menunjukkan usaha mereka. Semua yang disenaraikan hanyalah 13 ‘delegasi kuasa’ pentadbiran ke negeri ini, yang gagal menangani hasrat utama rakyat Sarawak.”

CATATAN KAMI: Cara yang lebih sopan untuk meletakkannya - selagi Umno-BN memegang tampuk kuasa di peringkat Persekutuan, mereka akan terus menendang 'tin MA63' lebih jauh dengan proksi Sarawak, tanpa sebarang kesimpulan yang jelas di depan mata. MA63 perlu dimasukkan ke dalam Manifesto bercakap buruk, jika tidak secara tidak beretika, bagaimana Umno-BN meletakkan MA63 sebagai 'lobak merah' untuk memancing undi sedangkan ia sepatutnya menjadi tugas dan tanggungjawab berterusan untuk memastikan pematuhan dan pelaksanaan. Pendek kata, terlalu sedikit, sudah terlambat.

“Inti utama hak istimewa kami ialah pengiktirafan status sama rata kami sebagai rakan pengasas dalam persekutuan, yang secara jelas tiada dalam manifesto mereka. Selain itu, permintaan kami untuk 20% royalti minyak, yang merupakan usul yang diluluskan sebulat suara di Dewan Undangan Negeri kami pada tahun 2014, juga hilang. Walaupun banyak diperkatakan tentang PETROS oleh Abang Johari, namun royalti minyak kami kekal 5% yang tidak seberapa.”

CATATAN KAMI: Nampaknya tiada banyak yang berubah walaupun usul untuk 20% royalti minyak telah diluluskan. Meluluskan usul itu adalah satu langkah yang baik tetapi tidak bertindak atau dianggap berlengah-lengah untuk menarik perhatian Kerajaan Persekutuan dan Petronas untuk menghormatinya mencerminkan keseriusan kedua-dua Pihak dalam perkara itu. Pada masa ini, kita boleh menjangkakan bahawa tidak banyak yang akan diperoleh daripada ini 

https://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/05/06/Sarawak-assembly-calls-for-twenty-percent/

“Selain itu, terdapat sebarang bentuk atau hasrat yang ditunjukkan untuk sebarang penurunan fiskal dan pengembalian kuasa percukaian kepada Negara, yang merupakan bahagian yang paling penting apabila memperjuangkan autonomi yang lebih besar. Jika kita tidak mempunyai kuasa ke atas percukaian, kita akan selamanya berada di bawah rahmat kerajaan persekutuan dari segi pembiayaan dan peruntukan untuk menjalankan jabatan kritikal kita di Negeri termasuk pendidikan dan penjagaan kesihatan.”

CATATAN KAMI: ‘CASH IS KING’ – tagline terkenal bekas PM Najib Razak. Dengan cara yang sama, Sarawak, sebagai salah satu 'rakan kongsi pengasas yang sama' mempunyai suara dalam penurunan kuasa dan pengembalian kuasa percukaian kepada Negeri, dalam memperjuangkan autonomi fiskal yang lebih besar. Ini jelas akan meletakkan Negeri kita pada kedudukan kewangan yang lebih kukuh dan kurang bergantung kepada Putrajaya dalam usaha mencari pembiayaan untuk bidang kritikal seperti kesihatan dan pendidikan. Perancangan dan pelaksanaan projek kemudiannya boleh dipercepatkan tanpa birokrasi tambahan, seperti yang diamalkan sekarang - 'menunggu kelulusan Belanjawan Negara'.

“Hakikatnya, BN cuba memasukkan hak di bawah MA63 sebagai manifesto pilihan raya adalah satu penghinaan terhadap semangat perjanjian itu dan satu titik jelas menunjukkan ketidakikhlasan kerajaan memerintah BN untuk mengembalikan hak tersebut. Mereka sebagai kerajaan yang memerintah boleh mempunyai jika mereka mahu, mengembalikan setiap hak yang kita miliki sejak hari ini sendiri kerana mereka mempunyai kuasa penuh untuk berbuat demikian sebagai kerajaan yang memerintah.

Ia tidak perlu dalam manifesto apabila ia boleh dilakukan dengan segera jika mereka mempunyai kemahuan politik untuk berbuat demikian.”

MAKLUMAN KAMI: Meneruskan pematuhan dan pelaksanaan MA63 perlu menjadi usaha berterusan bagi mana-mana kerajaan Sarawak pada masa itu. Oleh itu, tidak perlu memasukkan 'tugas dan tanggungjawab yang diharapkan' dalam manifesto GPS. Ia sama dengan menyatakan yang jelas dan cuba untuk mendapatkan mata brownies menggunakan MA63 sebagai 'umpan dan lobak merah'.

“Selain itu, dalam Manifesto Kebangsaan, Najib menjelaskan bahawa pengembalian hak kita hanya akan direalisasikan melalui “konsensus”, yang bermaksud semua Negeri di Tanah Melayu juga perlu bersetuju, dan jika ada bantahan, ia tidak akan dikembalikan, walaupun dinyatakan dengan jelas dalam perjanjian. Itu sendiri, bercakap tentang ketidakikhlasannya memberikan kita kembali apa yang menjadi hak kita, kerana dia masih berhasrat untuk menentukan syarat pengembaliannya."

“Sebaliknya, di bawah Pakatan Harapan, kita telah mengiktiraf dengan jelas status wilayah Sabah dan Sarawak sebagai rakan kongsi yang sama dalam persekutuan. Kita juga telah berikrar 20% royalti minyak dan juga 50% daripada semua cukai yang dikutip di Sarawak kembali ke Negeri walaupun kerajaan Negeri masih di bawah BN. Kami juga akan memberikan autonomi penuh dalam pendidikan dan penjagaan kesihatan kembali ke negeri ini supaya kami boleh melakarkan masa depan kami sendiri dalam 2 jabatan kritikal ini dan menguruskan hal kami sendiri."

Yang berkata, walaupun ketika PM Najib berada di kedudukan paling rendah dan paling lemah, dan berkemungkinan memerlukan undi dari Sabah dan Sarawak untuk menjamin kedudukannya, namun beliau dan kerajaan BN tidak mahu mengalah dan mengembalikan hak kami yang pada mulanya telah diambil oleh kerajaan BN yang sama, apa yang membuatkan anda fikir dia akan mengembalikannya apabila dia berada dalam kedudukan yang lebih kuat?

KESIMPULAN YANG LOGIK dan TIDAK DAPAT DIsangkal:

“Undi untuk SUPP, PBB, PRS, PDP dan BN Sarawak, adalah undi untuk mengukuhkan kedudukan Najib dan UMNO dalam persekutuan. Ketika Najib dan UMNO berada pada tahap paling lemah, mereka tidak mengalah kepada kehendak rakyat Sarawak. Ini sama ada menunjukkan kelemahan kerajaan BN Sarawak kita (aka GPS) dalam menegakkan kepentingan dan hak kita, atau fakta bahawa Najib dan UMNO tidak pernah berniat untuk mengiktiraf hak kita sejak awal.”

CATATAN KAMI: UNDI untuk GPS 'KING-MAKER' dan PARTI KOMPONENnya adalah UNDI untuk MENEMPAK 'THE MA63 CAN' lebih jauh seperti yang ditunjukkan 59 tahun ini.

JANGAN KITA LUPA – MA63 akhirnya dimasukkan ke dalam PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN kerana sokongan DUA PARTI dari KEDUA-DUA KERAJAAN PERSEKUTUAN dan PEMBANGKANG.

Maknanya, apabila UMNO-BN lemah dan PEMBANGKANG kuat, ‘ROH’ dan ‘MAKNA’ MA63 mula bermain dan tidak boleh diletakkan di belakang lagi.

INILAH HASIL YANG PALING JELAS apabila UMNO-BN tidak mempunyai majoriti mutlak di Parlimen (termasuk rakan gabungannya seperti GPS)

JIKA RAKYAT SARAWAKI BOLEH FAHAM INI, MAKA KITA BOLEH FAHAM BAGAIMANA KITA DAPAT MEMPERCEPATKAN PEMATUHAN DAN PELAKSANAAN MA63.

KALAU TIDAK AKAN TETAP ‘NATO’ – ‘NO ACTION, CAKAP SAHAJA’.

ADAKAH KITA MASIH NAK TUNGGU 59 TAHUN LAGI ?

SEMESTINYA TIDAK !!!

**********************

(English Version)

FLASHBACK: APRIL 22, 2018 – STILL SO RELEVANT -  TO BE SHARED AGAIN

HTTPS://SARAWAKVOICE.COM/2018/04/22/THE-FALLACY-OF-THE-BARISAN-NASIONAL-SARAWAK-MANIFESTO/

 

‘THE FALLACY OF THE BN SARAWAK MANIFESTO; PACKAGED IN DIFFERENT WORDING’

“The recently launched BN Sarawak manifesto has failed to capture the imagination of the people of Sarawak as not only have they failed to recognize our rightful standing under the Malaysian Agreement 1963, but also repeated many other promised from the past which have never been fulfilled, just packaged in different wordings.”

OUR REMARK: It required bi-partisan support to ensure that MA63 was incorporated into the Federal Constitution, thereby giving it the force of law. The onus is now on the Sarawak State Government of the day to pick up the gauntlet and see through the compliance and implementation which is long overdue.

This clearly proves that ‘nothing much’ will be seriously done on MA63 had Umno-BN continued to dominate the Federal Government with the tacit support of the self-proclaimed ‘Kingmakers’ GPS aka ex-BN.

“Firstly, even after the highly-publicized, and publicly-funded trip to London, the BN government has little to show for all their efforts. All that was listed were mere 13 administrative ‘delegation of powers’ to the state, which failed to address the core desire of the people of Sarawak.”

OUR REMARK: A more polite way of putting it - so long as Umno-BN holds the reins of power at the Federal level, they will continue to kick the ‘MA63 can’ further down the road with its Sarawak proxy, without any clear conclusions in sight. That MA63 needs to be inserted into its Manifesto speaks poorly, if not unethically, of how Umno-BN dangles MA63 as a ‘carrot’ to fish for votes when it should have been an on-going duty and responsibility to ensure compliance and implementation. In short, too little, too late.

“The primary core of our special rights is the recognition of our equal status as founding partners in the federation, which is distinctively missing in their manifesto. Besides that, our demand for 20% oil royalty, which was a motion unanimously passed in our State Assembly back in 2014, are also notably missing. Despite the much talked about PETROS by Abang Johari, yet our oil royalty remains a meagre 5%.”

 

OUR REMARK:  It appears that nothing much had changed despite the motion for 20% oil royalty was passed. Passing the motion was a good move but inaction or perceived procrastination to impress on the Federal Government and Petronas to honour it reflects on the seriousness of both Parties on the matter. As it is, we can expect that nothing much will come out of this.

https://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/05/06/Sarawak-assembly-calls-for-twenty-percent/

“On top of that, there was any form or even intention shown of any fiscal devolution and returning of the power of taxation to the State, which is the most integral part when it comes to our fight for greater autonomy. If we do not have the power over taxation, we will forever be at the mercy of the federal government in terms of funding and allocations to run our critical departments in the State including education and healthcare.”

OUR REMARK: ‘CASH IS KING’ – the famous tagline of ex-PM Najib Razak. Going by the same token, Sarawak, as one of the ‘equal founding partners’ does have a say in the devolution and returning of the power of taxation to the State, in the fight for greater fiscal autonomy. This will obviously put our State on a stronger financial footing and less dependent on Putrajaya in pursuit of funding for critical areas like health and education. Planning and execution of projects can then be expedited without the added bureaucracy, as currently practised – ‘pending approval of the National Budget’.

“Fact of the matter is, for BN to attempt to insert our rights under the MA63 as an election manifesto is an insult to the spirit of the agreement and a clear telling point of the insincerity of the BN ruling government to return our rights. They as the ruling government could have if they wanted to, return every right that is ours to begin with today itself since they have the full authority to do so as the ruling government.

It does not have to be in a manifesto when it could have been done right away if they had the political will to do so.”

OUR REMARK:  Pursuing the compliance and implementation of MA63 has to be an on-going and continuous effort for any Sarawak government of the day. Hence there is no need to include such an ‘expected duty and responsibility’ in the GPS’ manifesto. It is tantamount to stating the obvious and trying to score brownie points using MA63 as ‘bait and carrot’.

“On top of that, in the National Manifesto, Najib made it clear that the returning of our rights will only be realised by “consensus”, which means that all States in Malaya would have to agree as well, and if any objects, it will not be returned, even if it is clearly stated in the agreement. That itself, speaks volume of his insincerity of giving us back what is rightfully ours, as he is still intending to dictate the terms of its return.”

“In contrast, under Pakatan Harapan, we have clearly recognised the territorial status of Sabah and Sarawak as equal partners in the federation. We have also pledged 20% oil royalty and also 50% of all taxes collected in Sarawak back to the State even if the State government is still under BN. We also will give full autonomy in education and healthcare back to the state so we can chart our own future in these 2 critical departments and take care of our own matters.”

That said, even when PM Najib is at his lowest and weakest position, and would likely require the votes from Sabah and Sarawak to secure his position, yet he and the BN government is unwilling to give in and return our rights which in the first place were taken away by the same BN government, what makes you think he would return it when he is in a stronger position?

THE LOGICAL and IRREFUTABLE CONCLUSION:

“A vote for SUPP, PBB, PRS, PDP and BN Sarawak, is a vote to strengthen the position of Najib and UMNO in the federation. When Najib and UMNO are at its weakest, they did not give into the desires of people of Sarawak. This either shows the weakness of our BN Sarawak government (aka GPS) in upholding our interest and rights, or the fact that Najib and UMNO never intended to recognise our rights since the beginning.”

OUR REMARKS: A VOTE for ‘KING-MAKER’ GPS and its COMPONENT PARTIES is a VOTE for KICKING ‘THE MA63 CAN’ further down the road as these 59 years have shown.

LEST WE FORGET – MA63 was finally incorporated into the FEDERAL CONSTITUTION because of BI-PARTISAN support from BOTH the FEDERAL GOVERNMENT and the OPPOSITION.

Meaning, when UMNO-BN is weak and the OPPOSITION is strong, the ‘SPIRIT’ and ‘MEANING’ of MA63 come into play and cannot be put in the back-burner anymore.

THIS IS THE MOST EVIDENT OUTCOME when UMNO-BN does not have an absolute majority in Parliament (including its coalition partners like GPS)

IF SARAWAKIANS CAN UNDERSTAND THIS, THEN WE CAN UNDERSTAND HOW WE CAN EXPEDITE THE COMPLIANCE AND IMPLEMENTATION OF MA63.

OTHERWISE IT WILL STILL BE ‘NATO’ – ‘NO ACTION, TALK ONLY’.

DO WE STILL WANT TO WAIT FOR ANOTHER 59 YEARS ?

ABSOLUTELY NO !!!

**********************

No comments:

Post a Comment