Beliau berkata 14 elemen yang terkandung dalam konsep Sekolahku Sejahtera adalah selamat, bahagia, sihat, beretika, empati, jati diri, hormat-menghormati, harmoni, rajin, teliti, mahir, eksplorasi, rasional dan bersuara.
https://www.thesundaily.my/local/sekolahku-sejahtera-to-inculcate-14-elements-of-life-values-AE8879367
Sistem pendidikan, terutamanya komponen yang terdiri daripada institusi (sekolah) dan kurikulum adalah platform kritikal dan strategik untuk pembinaan negara. Di Malaysia yang berbilang kaum dan berbilang bahasa, di mana perdebatan dan retorik politik antara mono-lingualisme sebagai bahasa pengantar di sekolah telah dipertandingkan dengan usaha serentak yang dibuat untuk menampung bilingualisme dan multilingualisme, Pembangunan Negara (Nation Building) melalui sistem pendidikan bukanlah satu pilihan tetapi satu perkara yang mesti dilakukan.
Ia benar terutamanya pada ketika ini dalam sejarah negara kita, apabila polarisasi rakyat Malaysia di sekitar kaum dan agama telah mencapai tahap yang sangat membimbangkan.
Hanya 2 nilai kehidupan yang termasuk dalam Sekolahku Sejahtera yang boleh menghubungkan usaha membina negara adalah Hormat dan Harmoni.
Perkembangan holistik pelajar atau pelajar mesti, mengikut keperluan, bermula dalam komuniti pembelajaran. Komuniti pembelajaran menganggap kehadiran dan penyertaan aktif guru. Antara nilai hidup yang paling kritikal yang perlu disemai dalam kalangan pelajar adalah cinta kepada jiran dan kepelbagaian, keterangkuman dan keadilan. Satu nilai, jika anda boleh memanggilnya itu, yang mesti dibuang sepenuhnya adalah keunggulan kaum. Falsafah Ketuanan Melayu (dan Islam) datang ke fikiran. Nilai-nilai hidup cinta kepada jiran dan kepelbagaian, kemasukan dan keadilan jelas hilang dan ia benar-benar sedih. Ia adalah peluang yang sia-sia dan dibuang ke longkang.
No comments:
Post a Comment