Perlembagaan Sarawak Adalah Perlembagaan Sekular - Tetapi Sehingga Bila?
Seperti yang selalu dikata apabila seseorang meluahkan kebimbangan bahawa kejadian buruk boleh berlaku: Shit Happen!
Saya akan mulakan artikel ini dengan sedikit latarbelakang untuk kata kata yang akan menyusul.
Perlembagaan Malaysia adalah perlembagaan yang berbentuk sekular walaupun ia mengandungi peruntukan yang menyatakan bahawa Islam adalah agama rasmi persekutuan. Status Malaysia sebagai negara sekular pun sudah diputus olih makhamah agung (hari ini dinama makhamah persekutuan) pada tahun 1988 dalam kes Che Soh Lwn Pendakwa Raya Persekutuan. Kes mercu tanda ini dirujuk dalam perbicaraan kes Indira Gandhi Mutho Lwn Pengarah Agama Islam Perak pada tahun 2013
Namun keputusan makhamah ini tidak menghalang Tun Mahathir Mohamad (Mahathir) daripada megumumkan bahawa Malaysia adalah negara Islam semasa persidangan perwakilan nasional ke-33 parti Gerakan pada tahun 2003. Tidak seorang pun dari perwakilan Gerakan bangun dan buat bantahan keatas pengumuman Mahathir itu. Hari ini Gerakan hampil tidak dikelihatan dilandskap politik di Malaysia.
Beralih ke Sarawak sekarang.
Perlembagaan Sarawak, seperti perlembagaan persekutuan, juga mengakui bahawa Islam adalah agama rasmi persekutuan. Perlembagaan Sarawak juga berbentuk sekular kerana ia tidak ada peruntukan yang mengatakan Sarawak mempunyai agama rasmi. Ini bermakna Sarawak adalah negeri berstatus sekular.
Namun ini tidak menghalang seorang pegawai kerajaan negeri Sarawak daripada menotakan dalam laman sesawang kerajaan negeri bahawa Sarawak adalah negeri Islam pada bulan Desember 2015. Nota itu cuma dibuang selepas isu itu dibawa kepada Dewan Undangan Negeri.
Pada 8hb Nov 2021, KM Tan Sri Datuk Patinggi Abang Johari (Abg Jo) dipetik mengata bahawa pembangunan Malaysia dan lebih lebih lagi pembangunan Sarawak perlu berjalan berlandas konsep Muqadimmah. Untuk pembaca yang belum pernah mendengar istilah itu sebelum ini, Muqadimmah adalah badan penulisan yang dikarya olih seorang ulama dan ahli sejarah Arab yang beragama Islam pada tahun 1377. Penulisan ini diselitkan dengan pengajaran yang terkandung dalam sharia dan figh.
Pendek kata, Abg Jo telah mengumukan secara tidak lansung bahawa pentadbiran kerajaan Sarawak yang deketuai beliau sebagai ketua menteri akan perpandu prinsip prinsip Islam.
Pada tahun 2019, Abg Jo dilapor mengatakan bahawa perhubungan diantara kaum dan agama di Sarawak akan diurus perpandu konsep Ta’ayush, sebuah konsep yang terdapat didalam Medina Charter atau dalam bahasa melayu Piagam Madinah. Apa itu Piagam Madinah? Saya akan muat naik satu pautan darimana pembaca bolih memperolihi fahaman asas berkenaan perlembagaan yang dinamakan Medina Charter ini.
https://ms.wikipedia.org/wiki/Piagam_Madinah
Terdapat dalam Piagam Madinah satu bahagian yang tidak selalu disebut didalam perbincangan perlembagaan Piagam Madinah iaitu bahagian yang berkenaan dengan cukai Jizya. Dari segi sejarah dan dalam fahaman orang Islam, cukai jizya itu adalah bayaran untuk perlindungan yang diberi untuk orang yang bukan Islam ( kafir) olih raja raja islam. Dengan adanya perlindungan dari raja islam golongan kafir bolih terus menganut agama mereka. Cukai Jizya ini juga merupakan satu tanda keadaan terhina dan bentuk hukuman bagi golongan kafir kerana enggan memeluk agama Islam.
https://ms.wikipedia.org/wiki/Jizyah
Sekiranya kita melakukan pembacaan sepintas mengenai apa yang terkandung dalam Piagam Madinah dan secara berpisahkan dari konteks yang jauh lebih luas, maka kita akan berpendapat bahawa sikap toleransi didalam piagam itu memang memuaskan. Jika kita melihat dengan lebih dekat pada piagam tersebut, satu kesedaran mula timbul dan kita akan mendapati bahawa Piagam Madinah bukanlah satu perlembagaan yang penuh dengan muhibah dan sikap bertoleransi seperti yang disangka pada mulanya.
Tidak boleh dinafikan bahawa pada masa ini terdapat sebilangan anak Sarawak yang bukan beragama Islam yang percaya bahawa penubuhan UNIFOR olih kerajaan GPS Sarawak itu merupakan satu bukti toleransi seperti yang dikatakan terdapat didalam Piagam Madinah. Susah untuk mereka percaya ada kemungkinan kerajaan GPS pimpinan Abg Jo, secara segaja atau tidak sengaja, sedang membina rangka kerja untuk sebuah kerajaan Islam di Sarawak.
PAS atau Parti Se-Islam Malaysia sekarang adalah sebahagian daripada kerajaan Perikatan Nasional (PN) bersama sama Gabungan Parti Sarawak (GPS). Memang tidak dapat dinafikan bahawa kemasukan PAS sebagai sebahagian daripada kerajaan persekutuan telah dipermudahkan oleh GPS. Selepas saja mereka memasuki kerajaan ahli PAS mula masuk campur dalam urusan perniagaan golong yang bukan beragama Islam dan mengancam akan menutup perniagaan yang mereka sasar atas alasan perniagaan berkenaan bertentangan dengan kepercayaan mereka.
Di tengah tengah semua ini, yang paling membingungkan ialah respon atau maklum balas daripada ahli parlimen dan dewan undangan negeri dari Sarawak dan juga dari ketua masyarakat dan ketua kampung. Mereka kata anak Sarawak seharusnya tidak terpengaruh dengan itu semua kerana ia sekadar politik kotor Malaya. Ini adalah satu satunya kenyataan yang sangat jauh daripada kebenaran.
Sebagai mengakhiri artikel ini saya akan muat naik satu pautan yang mengandungi kata kata dari seorang ahli parlimen dari Sarawak yang berhubung kait dengan apa yang ditulis disini.
https://www.pressreader.com/malaysia/the-borneo-post/20211116/281556589074618
➖➖➖➖➖➖➖➖
(English)
Sarawak’s Constitution Is Secular - But For How long More?
As people says, when making provisions for unexpected calamitous happenings - Shit Happen.
Let me first start with a little background for what is to follow.
Malaysia’s constitution, while stating Islam as the official religion of the federation, is a secular constitution. This was clearly settled by the highest court in the country (then referred to as the Supreme Court, today as the federal court.) in the 1988 case of Che Soh Vs Federal Prosecutor. This land mark case was referred to in the 2013 case of Indira Gandhi Mutho Vs Pengarah Agama Islam Perak.
This however did not deter Tun Mahathir Mohamad (Mahathir) from making his very bold but now almost completely forgotten 929 Declaration during the Gerakan 39th national delegates conference in Sept 2003. At the event, Mahatir who was then PM of Malaysia and chairman of BN, unilaterally declared Malaysia as an Islamic state. Nobody from Gerakan stood up to protest. Today Gerakan is almost invisible from the political landscape of Malaysia.
Moving now to Sarawak.
Sarawak’s constitution too acknowledges that Islam is the official religion of the federation of Malaysia but it does not provide for an official religion for Sarawak. In short, Sarawak’s constitution too is a secular constitution.
This however did not stopped someone, a state government appointed administrator of a website, from stating in a state government website in December 2015 that Sarawak is an Islamic state. The notation was only removed after the issue was raised in the Dewan Undangan Negeri.
On the 8th Nov 2021, CM Tan Sri Datuk Patinggi Abang Johari (Abg Jo) was quoted as saying that the development of Malaysia and Sarawak must continue along the concept of the Muqadimmah. For the uninitiated, the Muqadimmah is a treatise written by a sunni muslim Arab scholar/historian by the name of Ibn Khaldun in 1377. The treatise is infused with the sharia and fiqh. In short, Abang Johari was saying that the administration by a Sarawak government headed by him will be along the teachings of Islam.
In 2019 Abg Jo was was reported as having said racial and religious relations in Sarawak will be managed along the Ta’ayush concept found in the Medina Charter. What is the Medina Charter? I include here a link which will provide a VERY BASIC understanding of what the Medina Charter is. https://en.wikipedia.org/wiki/Constitution_of_Medina
There is a part of the Medina Charter is which very seldom talked about - the Jizya Tax. The Jizya Taz has been described in these words : Historically, the jizya tax has been understood in Islam as a fee for protection provided by the Muslim ruler to non-Muslims, for the exemption from military service for non-Muslims, for the permission to practice a non-Muslim faith with some communal autonomy in a Muslim state, and as material proof of the non-Muslims' submission to the Muslim state and its laws, Jizya has also been understood by some as a badge or state of humiliation of the non-Muslims in a Muslim state for not converting to Islam, (the Quran calling for unbelievers to pay jizyah "willingly while they are humbled" Q.9:29), a substantial source of revenue for at least some times and places while others argue that if it were meant to be a punishment for the dhimmis' unbelief then monks and the clergy wouldn't have been exempted.
https://en.wikipedia.org/wiki/Jizya
Suffice to say here that a cursory reading of the Charter of Medina, divorced from any kind of larger context, will intoxicate us with its apparent tolerance. If we look more closely at the charter, a degree of sobriety begins to set in and we will discover that the Medina Charter is not the enlightened constitution that some non-muslims would like to describe it.
Some non-muslims will point to the setting of UNIFOR as one visible proof of this apparent tolerance without pointing out that the GPS government led by Abg Jo may be quietly installing the framework for an Islamic government. Is this a figment of my imagination? You consider the following and you decide.
PAS, a known Islamist party, is now a partner in the Perikatan Nasional (PN) federal government together with Sarawak’s Gabungan Parti Sarawak (GPS). In fact GPS facilitated PAS’s entry into the federal government by helping to form the PN government. Since then, PAS has gone on to interfere in the management of a business which in all practical points do not infringe on the rights of muslims. The latest is the impending closure of all gaming/gambling outlets in Kedah. Some argue that closing gaming businesses is a good thing as gambling is not good and is not encouraged by any religion. The issue here however is not gambling perse. It is the gradual and insidious removing of the basic rights of non-muslims in Malaysia.
The most dangerous part in all this is the response by the Sarawak’s non-muslim lawmkers and the village level leaders commonly referred to as Ketua Kampungs and Ketua Masyarakat and of late, chairmans of local councils. They claimed that all these are the fruits of Malayan politics and has nothing to do with us. That unfortunately is furthest from the truth.
Finally, I include here a link to a statement issued by a Sarawak MP who seems to have acquired an appreciation of the very worrying state that we are heading to.
https://www.pressreader.com/malaysia/the-borneo-post/20211116/281556589074618
No comments:
Post a Comment