Wednesday, June 23, 2021

Kekurangan Tenaga Pengajar - Kualiti Biasa Biasa Sahaja Dan Mainan Politik

 Kekurangan Tenaga Pengajar - Kualiti Biasa Biasa Sahaja Dan Mainan Politik


Akbar The New Sarawak Tribune, melaporkan mengenai keputusan Kementerian Pendidikan untuk mengadakan satu pengambilan secara besar-besaran tenaga pengajar berkata ‘ Dalam usaha kita memenuhi kekosongan yang besar ini, jangan sampai kita lupa bahawa kualiti itu penting. Di masa yang lepas kita abaikan meritokrasi dan pendidikan yang berkualiti demi kepentingan politik’

Ungkapan itu tidak di kaitkan dengan sesiapa pun dan pembaca boleh membuat tanggapan bahawa kata -kata itu datang dari seorang penyunting The New Sarawak Tribune. Sama ada itu hasil dorongan dari seorang ahli politik GPS atau sebaliknya tidak dapat dipastikan.

Tidak kira dari mana sumber tersebut, yang pasti ialah isu kekurangan tenaga pengajar di Sarawak adalah satu-satunya isu yang sudah sekian lama berlarutan. Ibu-bapa dan pelajar juga sering mengeluh mengenai kualiti guru yang dihantar ke Sarawak dari Malaya, seperti juga isu kandungan buku teks sejarah yang mana sejarah Islam mengambil bahagian lebih keperluan.

Persatuan Guru Sarawak (STU), dalam satu kenyataan bertarikh 20 Jun 2021, mengatakan bahawa terdapat kira-kira 3000 kekosongan jawatan di Sarawak.

https://www.theborneopost.com/2021/06/20/moe-spp-urged-to-come-up-with-clear-guidelines-instructions-for-large-scale-recruitment-of-teachers/

Kenyataan itu juga mengatakan bahawa Sarawak amat memerlukan guru baru terutama untuk mata pelajaran seperti Bahasa Inggeris, Sejarah, Pengajian Islam dan Program Pendidikan Khas. Namun ini bukanlah perkara yang nak dibincang dalam artikel ini. Objektif artikel ini adalah untuk menimbulkan perdebatan mengenai peranan Kementerian Pendidikan, Sains & Penyelidikan Teknologi Sarawak dalam menentukan hala tuju sektor pendidikan di Sarawak sehingga dapat memenuhi aspirasi para pelajar Sarawak.

Tiga tahun yang lalu, Jabatan Pelajaran Sarawak (atau Bab Sarawak Jabatan Pendidikan Malaysia) mengatakan bahawa pihaknya telahpun berusaha untuk mencapai nisbah pengeposan 9 guru tempatan dengan seorang dari luar negeri di bawah inisiatif 90:10 pada tahun 2018.

Pada masa itu, nisbah sekolah menengah, nisbah guru tempatan dengan guru dari Semenanjung Malaysia, Sabah dan Labuan adalah 73: 25: 2 (10,628 penduduk tempatan, 3,687 orang Semenanjung Malaysia dan 229 dari Sabah dan Labuan) Jumlah guru bukan Sarawak di sekolah rendah juga hampir sama. Sehingga kini, Sarawak masih tidak mencapai nisbah sasaran 90:10. Sebenarnya keadaan bertambah buruk sehingga pengambilan tenaga pengajar secara besar-besaran kali ini menjadi satu-satunya jalan keluar untuk masalah kekurangan guru di Sarawak.

https://www.theborneopost.com/2015/10/08/90-pct-local-teachers-by-year-2018/

Nisbah 90:10 sebenarnya bermula hingga tahun 2010. Dan pada tahun 2015 berita mengenai graduan mengajar yang menganggur dari UNITAR muncul.

https://www.theborneopost.com/2015/10/09/accept-unitar-graduates-for-training-to-achieve-91-ratio/

https://bosspengajar.blogspot.com/2015/02/dud-degrees-leave-graduates-in-fix.html

Antara alasan yang dikemukakan oleh KPM ketika itu ialah calon Sarawak untuk Institut Pendidikan Guru (IPG) tidak berkelayakan, baik dari segi akademik atau kerana mereka gagal dalam beberapa ujian psikologi. Namun sangat jelas bahawa banyak guru yang dihantar dari Malaya berkualiti rendah dan kurang motivasi terutama ketika mengajar di sekolah luar bandar.

Kecuali untuk tempoh pendek selama 22 bulan iaitu dari Mei 2018 hingga Mac 2020, kerajaan Sarawak selalu menjadi sebahagian daripada kerajaan persekutuan. Sebelum Mei 2018, Kerajaan Barisan Nasional (BN) adalah Kerajaan Sarawak. Selepas Februari 2020, Gabungan Parti Sarawak (GPS), yang dijenamakan semula, adalah kerajaan. GPS, seperti yang kita semua tahu adalah rakan gabungan dalam kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang berkuasa hari ini. Sebenarnya, GPS bukan sahaja rakan kongsi tetapi juga sangat strategik kerana tanpa mereka kerajaan PN tidak akan wujud hari ini. Mereka adalah pembuat atau penentu raja dan mereka tidak malu malu untuk menuntut gelaran tersebut.

Persoalan yang harus kita tanyakan sekarang ialah: Mengapa Kerajaan Sarawak, walaupun telah menyedari masalah ini sejak dulu lagi, namun, tidak melakukan apa-apa untuk megekang masalah itu dan membiarkannya membaik sehingga ia sampai pada keadaan darurat yang sedang kita lihat sekarang? Adakah kedudukan strategik mereka di BN dan kini di PN cuma satu helah atau impian kosong?

Kerajaan tempatan Sarawak yang bertanggungjawab dalam hal-hal pendidikan di Sarawak, dulu dan sekarang gagal dengan teruk. Kepentingan BN dan kini penggubal undang-undang GPS lebih diutamakan daripada kepentingan penting rakyat Sarawak dan mereka menjadi tunduk kepada pemimpin-pemimpin Malaya. Dengan kata lain, mereka menjadi ulun Malaya. Ini membuka jalan bagi menteri bertugas Malaya untuk menghantar banyak guru yang tidak berkualiti dari Malaya ke Sarawak, yang kebanyakannya boleh dikatakan tidak mampu nak menyusun satu ayat dengan baik dalam Bahasa Inggeris.

Sebagai bahagian dari latar belakang artikel ini, perlu diketahui bahawa dalam sejarah kementerian pendidikan Malaysia ada 23 menteri pendidikan sejauh ini, dimulai dengan Abdul Razak Hussein. Dari 23 menteri pendidikan yang kita miliki sehingga ke hari ini, hanya 2 orang dari Sarawak iaitu - Abdul Rahman Ya’kub (dari 1969 - 1970) dan Sulaiman Daud (Julai 1981 - Julai 1984). Manakala, 21 yang lain kesemuanya adalah dari Malaya.

Daripada 23 menteri pendidikan yang telah berkhidmat di Malaysia, 6 daripadanya menjadi Perdana Menteri (PM) Malaysia. Setiap satu daripada mereka, termasuk 6 yang kemudiannya menjadi PM, sebenarnya mengetahui masalah yang berlaku, namun tiada seorang pun yang peduli dengan apa yang berlaku, dan jauh sekali niat untuk menyelesaikan masalah tersebut. Jelas sekali, mungkin kedudukan Negeri Sarawak berada jauh dari Malaya.

Adakah anda masih mahu menyerah masa depan anak-anak anda kepada kerajaan yang tidak cekap dan tidak peduli ini?

Renung renung lah.

No comments:

Post a Comment